!DOCTYPE html> insert_pixel_code_here

Udkørt?

Udkørt klokken 3? Så tag en kop Medova te. Sådan var der engang en reklame, der lød, og det var måske løsningen for nogen. Men i dag hører jeg tit mennesker sige: Puha, jeg føler mig så udkørt og har svært ved at få gjort alt det, jeg gerne vil. Og for dem vil det i hvert fald ikke batte nok at drikke en kop Medova.

Er du udkørt?

Er du udkørt? Så tag en kop Medova.

Føler du dig også udkørt? Ikke bare træt, fordi du har været til træning eller har været i gang hele dagen. Men sådan helt udkørt, hvor der næsten ikke er kræfter til at holde dig oprejst? Hvor følelsen går helt ind i knoglerne? Og er det en følelse, som du har jævnligt og måske endda flere dage i træk?

Så skal du tage det seriøst.

For det er et signal fra din krop om, at nu SKAL du lytte, ellers lægger jeg dig ned.

Og lægger din krop dig ned på den måde, så kan du godt risikere, at det kan tage lang tid inden du kommer op igen. Din krop er på det her felt klogere end din hjerne – og den skal nok få sin vilje. Det er bare et spørgsmål om, hvor slemt det bliver for dig.

 

På vej til at blive udkørt?

Jeg skriver ikke det her for at være negativ, men fordi jeg har været der. Min krop gjorde mig passiv i omkring 3 uger, hvor jeg intet, som i absolut intet kunne foretage mig. Jeg var fuldstændig udkørt  og sad eller lå stille hele døgnet. Det var ret skræmmende at opleve.

I dag er jeg blevet klogere og ret god til at lytte til de stresssymptomerr min krop giver mig, så jeg får taget mig en lille pause. For det er som regel nok, når det bliver gjort i tide.

Men det kan stadig ske, hvis jeg bliver grebet af noget ekstra spændende eller krævende og ikke tager signalerne alvorligt. Så kommer jeg til at ligge brak en dags tid. Det er en konsekvens af, at jeg har været alvorlig stresset. Mit batteri kan komme helt i bund, og så er der ikke andet for end, at lade det op igen i form af at lave ingenting.

Det er helt vildt irriterende, når det sker, for jeg har ikke lyst til at bruge min tid på at være udkørt og ligge brak. Jeg vil meget hellere være ude at opleve verden eller få løst nogle af mine arbejdsopgaver eller sidde og læse en bog eller hygge mig med familien eller…..

Ja, der er tusind ting jeg hellere vil. Så jeg gør mig umage med at lytte og hvile, når min krop fortæller mig, at det er det, jeg skal.

Så føler du dig udkørt, så lyt til det og tag en pause. Det kan være den allerbedste investering i dig selv.

Har du svært ved at mærke, hvornår du skal stoppe? Eller ved du ikke, hvad det er du skal mærke efter? Så kan det læres. Det er en af de vigtigste ting, du kan lære i stresscoaching – og stresscoaching er effektivt både som forebyggelse, og hvis du er alvorligt stresset.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at ringe til mig på 5192 1090.

 

 

Af |2017-10-18T15:45:11+02:00september 13th, 2015|Blog om stress og effektivitet, Stress, Søvn|4 Kommentarer

Om forfatteren:

Tine Tangdal - Specialist i stress og personlig effektivitet, stresscoach, forfatter, foredrags- og workshopholder · Se alle indlæg skrevet af Tine · Læs Tines historie her · 

4 Comments

  1. Mette Weber 15. september 2015 at 01:27 - Reply

    Det gælder også om at lære sig selv at kende – mærke sine følelser og høre sine tanker 😉 vide hvor meget man kan klare og planlægge bedre inden for alle områderne af livshjulet, så man ikke kommer så langt ud, balancere mellem forandring og forankring. Sikre at hver dag ikke indholder mere end man kan klare og så korrigere næste dag – jeg bruger meget kalenderen til at styre mit liv og could do lister, ved at jeg hele tiden må ændre og omstrukturere.

    • tine 15. september 2015 at 11:48 - Reply

      Kære Mette,
      Fuldstændig rigtigt. For mange er det bare så let at glemme at lytte til og mærke sig selv midt i travlheden. Og det kan så give bagslag, desværre.
      Men jeg glæder mig over hver eneste, der er opmærksom på eller lærer at være opmærksom på sig selv og sit ve og vel.
      Kh.
      Tine

  2. Linda Nielsen 29. juni 2016 at 13:57 - Reply

    Det rigtig fint at man skal tage en pause… men hvad hvis man er arbejdsløs og lige har været på ferie, man burde ikke Være træt for man sover fint om natten… hvad gør man så?

    • Tine Tangdal 29. juni 2016 at 18:21 - Reply

      Kære Linda,

      Tusind tak for dit spørgsmål.

      Man kan sagtens være træt og udkørt, når man er arbejdsløs, for der er jo også en masse krav, man skal leve op til plus en usikkerhed om ens situation. Det trækker mange ressourcer.Lige som en ferie også godt kan være anstrengende, hvis der hele tiden skal foregå noget. Eller hvis der f.eks. er larm og uro.

      Træthed har ikke nødvendigvis kun noget med søvn at gøre, men søvnene har selvfølgelig en stor indvirkning på trætheden. Så sover du godt, så er det i hvert fald godt.

      Træthed hænger sammen med, hvor mange ressourcer, hvor meget energi du har, og hvor meget du bruger. Bruger du mere end du har, vil du nå til et punkt, hvor trætheden vil kunne mærkes stort set hele tiden.

      Din energi bruger du på mange måder. Også tit uden at du lægger mærke til det. Det er ikke kun, når du går på arbejde, dyrker motion eller gør noget andet aktivt. Du bruger også en masse energi, når du tænker over tingene, som f.eks. kan jeg få et arbejde, hvor længe skal jeg være arbejdsløs, hvor får jeg penge til …. Eller dur jeg ikke til …. Jeg ved ikke om det er sådanne tanker, du tænker, men jeg kender mange ledige, der tænker sådan.

      Det kan også være, hvis du tænker over, hvordan andre har det. Eller hvorfor nogen ikke gør noget ved…

      Og når din søvn er god, så må du kigge efter andre steder at tanke energi på.

      Det kan være gennem det, du spiser. ER det alsidigt nok? Får du det, du har brug for at vitaminer og mineraler?

      Eller det kan være gennem gode oplevelser, som at

      – Være sammen med mennesker, der får dig til at grine og føle dig godt tilpas
      – Se sjove You Tube klip
      – Lytte til dejlig musik
      – Nyde en god udsigt
      – Læse en god bog
      – Drikke en dejlig kop kaffe

      Kort sagt få små gode oplevelser, hvor du føler dig godt tilpas, mærker glæden og føler, at du er god nok.

      Er du bevidst om at få sådanne små gode input i din hverdag, kan du samle meget energi her.

      Og tænk gerne tilbage på de gode oplevelser senere på dagen. Og næste dag. Og uge. Så kan du stadig tappe lidt energi af dem.

      God fornøjelse med at finde gode oplevelser.

      Mange hilsner

      Tine

Skriv en kommentar