!DOCTYPE html> insert_pixel_code_here

Hvad er tankemylder?

Hvad er tankemylder egentligt? Den helt korte – og logiske – forklaringer er tanker, der myldrer i dit hoved. Hvad kan du gøre ved det?

Det er nok det, du gerne vide, når du læser med her. Det er du ikke ene om. Der er virkelig mange, der slås med tankemylder.

Ofte når de skal falde i søvn eller vågner i løbet af natten, men også i dagens løb kan tankemylderet forstyrre dig voldsomt.

Hvad er tankemylder så

Tankemylder er, når du har mange tanker, der kører ukontrolleret rundt i dit hoved. Som regel kredser de om det samme emne igen og igen uden, at du kommer videre med det.

Lidt som om du er hoppet på en vogn, som blot kører af sted med dig uden, at du har indflydelse på, hvor du kommer hen.

Din hjerne arbejder hele døgnet, både når du er vågen, og når du sover. Tanker opstår løbende. Hjerneforskere mener, at vi tænker omkring 60.000 tanker om dagen. Det er mange. Virkelig mange.

Præcis hvordan en tanke opstår, og hvad en tanke egentlig er, har man ikke fundet ud af endnu. Men det, man ved, er, at hjernen hele tiden prøver at forholde sig til de input den får, og at der undervejs opstår tanker.

De tanker, du oplever som tankemylder, kredser stort set altid om noget, du

→  Frygter

→  Skal beslutte

→  Ikke kan lide

→  Andre har sagt

→  Ikke forstår

Nogen gange er det oven i købet en kombination af disse. Og det gør ikke mylderet mindre.

Det er sjældent om noget, du opfatter som godt eller dejligt.

Hvad er tankemylder dog?

Hvad kan du gøre for at stoppe dit tankemylder?

Tankemylder er ekstra tricky, for ofte er du ikke engang opmærksom på, at du har det. Det har det med at køre som en slags baggrundsmusik. Hvor du ind imellem er opmærksom på det, men på andre tidspunkter ikke lægger mærke til det.

Ikke som når du tænker bevidst over en problemstilling, som du skal finde en løsning på. Her går du nemlig anderledes konstruktivt til værks:

  1. Hvad er problemstillingen?
  2. Hvilke løsningsmuligheder har du?
  3. Hvad er første trin til at få løst problemet?
  4. Hvad er andet trin?
  5. Osv.

Det er selvfølgelig ikke det samme, som at problemet er let at løse, men du har oplevelsen af at komme videre med problemet.

Sådan er det ikke med det, der giver dig tankemylder.

Her kredser dine tanker bare – uden at du få løst problemet. Uden at du kan se en ende på dine kvaler.

Så en af de ting du kan gøre for at stoppe dit tankemylder, er at efterligne det, du gør, når du løser dine problemer.

Det optimale er selvfølgelig, at du rent faktisk løser det, dine tanker kredser om.

Men ofte kan du ikke lige gøre det sådan vupti.

Eksempel på, hvad du kan gøre:

Det, du dog kan gøre, er at tage stilling til, at du har tankemylder. At dit problem lige nu er, at dit hoved løber af med dig.

For at efterligne din bevidste tilgang kunne en afhjælpning af dit tankemylder lige nu være:

1.  Problemstilling: Jeg har tankemylder om….

2.  Hvilke løsningsmuligheder har jeg:

  1. Fyld noget andet i hovedet – Læs en bog, se en film, fald i snak med en anden om noget helt andet end det, tankerne kredser om – Gør noget der, kan fylde din opmærksomhed.
  2. Forstyr tankerne – Sig højt til dig selv, at du ikke vil tænke de tanker. Det er din underbevidsthed, der kører tankeshowet, så du skal opdrage på den. Brug et ord eller en lille sætning til at fylde dit hoved med, f.eks. “Jeg har ro”. Gentag sætningen igen og igen selvom dine tanker prøver at tage over.

3.  Vælg det du vil gøre

4.  Gør det

5.  Gør det igen

Du kan downloade mit skema til at håndtere dit tankemylder (pdf-fil)

At distrahere dit tankemylder på denne måde vil dog næppe holde i længden, hvis det, der er årsagen til dit tankemylder, er et stort problem.

Vil du helt af med tankemylderet, må du taget fat på den egentlige årsag til tankerne. Først når du har sluttet fred med det, vil du kunne være sikker på, at tankemylderet  stopper endeligt.

Læs også Stop tankemylder – her får du flere redskaber til at slippe af med dine tanker.

Tine Tangdal

De bedste hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009

Læs mere om Tine og hendes historie her

Af |2019-07-03T22:36:28+02:00oktober 17th, 2017|Blog om stress og effektivitet, Stress, Søvn, Tanker|0 kommentarer

Skriv en kommentar