Tankemylder. Du har det. Jeg har det. Vi har det alle sammen ind i mellem. Det er så irriterende at ryge i tankemylder rillen. Hvor tankene gentager sig. Igen. Og igen. Og igen.

Lægefagligt kaldes tankemylder for rumination. Oversat til danske, betyder det at drøvtygge. Det passer jo ret godt. Du tygger igen og igen på de tanker, dit hoved mylder med. Men du kommer ikke rigtig videre.

Tankemylder er en sær størrelse, for som regel opdager du slet ikke, at det er på vej. Først når du er syltet godt ind i dem – tankerne. Når det er allerværst, så snupper sådan en gang tankemylder dit fokus og din energi, så du ikke får gjort ret meget andet. Det er både hårdt, trættende og ærgerligt.

Tankemylder kan give mening

Der er situationer, hvor det er helt forståeligt og naturligt, at du går i selvsving og får tankemylder. Får du en rigtig dårlig besked som en alvorlig diagnose, får stukket en fyreseddel i hånden eller at din partner forlader dig, er det ganske forståeligt, at det sker. For det er ting, der har stor indflydelse på dit liv.

Og din hjerne kan simpelthen have behov for at bruge noget kapacitet på beskeden for, at du kan fatte det, der er sket og gøre dig i stand til at forholde dig til det.

Men langt de flest gange, hvor du får tankemylder, handler det om langt mindre ting.

Ofte kan det oven i købet om nogle ret ligegyldige ting. Og her giver det ikke særlig god mening, at du bruger fokus og energi på tankerne.

Og selv, når det er store og alvorlige ting, vil du have behov for at komme videre.

Tankemylder kan løbe af med dig

Hvad giver dig tankemylder

Det er langt fra alting, der vil give dig tankemylder. Som regel har du nogle særlige områder, hvor du vil have større tilbøjelighed til at blive ramt. Ikke fordi de andre områder af dit liv ikke er lige så vigtige. Eller fordi du ikke også kan blive ramt at store og besværlige ting på disse områder, men du er bedre til at håndtere disse områder, så de ikke forstyrrer dig lige så meget i tankerne.

Så har du tænkt over, hvilke områder, hvilke ting, der er særlig slemme til at starte dit tankemylder?

Alene at være bevidst om det, kan hjælpe dig med at fange tankemylderet tidligere, så det ikke kommer til at fylde så meget for dig. Ligesom det kan gøre det lettere for dig fremover at undgå at det giver dig alle de tanker. For så kan du tage dig nogle forholdsregler, når der sker noget på de områder, hvor du især bliver ramt.

Du kan spare dig selv for meget mylder ved, at tænke over, hvad der især sætter gang i dine tanker.

Stop dit tankemylder – hop ud af rillen

Men er du allerede endt i tankemylderet, og det er du jo nok, når du læser med her, så handl. Stort set alle de mennesker (mindst 99%), jeg har hjulpet i mine stresscoachingforløb, havde tankemylder, da de kontaktede mig. Og da tankemylder sluger så meget energi, er det vigtigt at få det lukket ned så hurtigt som muligt. Eller er det svært at komme sig igen.

Heldigvis kan det godt lade sig gøre at stoppe tankerne. Tit kræver det ikke engang en særlig stor indsats. Men nogen gange er det bare svært at gøre på egen hånd. Vil du have min hjælp, så er du velkommen til at kontakte mig. Så kan vi finde ud af, hvordan jeg bedst hjælper dig med at få fred i hovedet.

Det her kan du selv prøve

Det allermest effektive er selvfølgelig, at du handler på det, som sætter gang i tankemylderet. Kan du rydde det af vejen, så er det klart den hurtigste vej. Og det giver dig også en stor tilfredshed, hvis du kan stoppe kilden til dit tankemylder.

Så prøv at du gå helt bevidst og specifikt efter det, der skal til for at løse den ting, der giver anledning til dit tankemylder.

Kan du ikke løse det fuldstændigt, men kun en lille del, så gå efter den del. Selv en lille forbedring er bedre end ingen forbedring. Og måske kan du så se, hvad den næste lille ting til forbedring kan være. Pludselig kan du være nået lang i din problemløsning.

Er det ikke muligt at tage action og få tingen ud af verden, så prøv dette:

Gør noget uventet

Sæt dig på en anden plads, spis noget du ikke plejer, gå en tur i modsat retning, tal med en, du ikke har talt med før, syng en sang, stå på hænder – what ever – bare det er noget helt andet og uforudsigeligt.

At du pludselig gør noget uventet, forvirrer din hjerne. Og ved at forvirre din hjerne får du mulighed for at se tingene i et andet perspektiv.

Det ny perspektiv giver dig mulighed for at opdage, at

  • det alligevel ikke er så vigtigt, at du skal bruge energi på det
  • der er en god løsning, som du kan gribe
  • helt glemmer tingen, fordi noget andet fanger din opmærksomhed

Lige præcis det med at få et nyt perspektiv, er en af de ting, som mine kunder fremhæver, som en af mine forcer.

”Jeg vil helt klart anbefale dette stresscoachingforløb. Jeg er kommet meget langt på en relativ nem måde. Store resultater med hjælp af “små” indsatser. Og Tine er god til at sætte tingene i perspektiv, tage dig alvorligt og bore ind til kernen. Hun udfordrer på en god måde og tager hånd om dig. Viser et stort engagement og respekt for dig som menneske.”

Maria Andersson, Nordisk Brand Manager, Bosch Termoteknik

Vil du gerne have hjælp til at stoppe dit tankemylder, så ring på 5192 1090 eller skriv til mig.

Tine Tangdal, stresscoach og kan hjælpe dig med dit tankemylder

De bedste hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009

Læs mere om Tine og hendes historie her

Vil du læse mere om tankemylder, så læs

Hvad er tankemylder.

Stop tankemylder.