Symptomer på stress – fanger du dem i tide?

Symptomer på stress kan nogen gange være næsten usynlige. Eller opfattes som pjat. Men netop de symptomer, som synes små, kan være dem, der er allervigtigst for dig at være opmærksom på. For det kan være dem, der giver dig mulighed for at forhindre, at du ender i den dybe, sorte stressgryde. Stedet, hvor du må kæmpe for at holde sammen på dig selv og din hverdag.

Når jeg taler med de stressramte, jeg har i stresscoachingforløb, bliver de næsten altid overraskede over, at de kunne have fange deres stress på et meget tidligere tidspunkt – længe før at den for alvor begyndte at præge deres liv og arbejdsevne. 

Og hvor det, der har skubbet til deres stressniveau, kunne have været løst ret let.

For de troede, at der først var grund til at reagere, når de havde større gener eller måske oven i købet begyndte at få alvorlige symptomer som f.eks. besvimelse, meget store humørsvingninger, dårlig eller næste ingen nattesøvn, stor ulyst til at se andre mennesker.

Det er en stor fejl.

For det er meget lettere at slukke en lille brand i en spand, end når hele huset står omspændt af flammer. Det er dog det sidste, der ofte sker med stress.

Symptomer på stress overses af flere grunde

Der er flere forklaringer på, hvorfor langt de fleste ikke reagerer på stress i tide:

Ofte er alle tre grunde i spil på én gang. Og det gør det ikke lettere.

Lad mig gå dem igennem én ad gangen.

Ordet stress

Selv ordet stress har en meget bred betydning, der dækker over alt lige fra den lille, bitte stressreaktion, du får, når en dør smækker i eller nogen siger bøh til dig. Ikke noget som er særlig farligt, men det ved din underbevidsthed ikke, når det sker. Den sætter fut i din stressreaktion, så du kan få nogle stresshormoner ud i kroppen, så du kan overleve situationen.

Lige præcis der, sker der det, der sker i alle stresssituationer. Men forskellen fra sådan en lille hændelse til mere alvorlig stress, er tidsrummet, hvor din stressreaktion er aktiv. Jo længere tid, jo flere stresshormoner. Eller at du hele tiden får sat gang i reaktionen. Så når du ikke at få stresshormonerne ud af kroppen.

Så selve ordet stress dækker over hele spektret fra en enkelt, lille øjeblikshændelse til langstrakt, vedvarende stress, som påvirker din livs- og arbejdsevne.

Alle får symptomer på stress også Superman

Manglende erkendelse

De fleste af os, kan ikke lide at se os selv som svage og utilstrækkelig. Netop det forbinder mange med at være ramt af stress. Det er meget tabubelagt, det med stress. Og netop derfor kan det være meget svært at erkende, at du er ramt af stress i en eller anden grad.

Men det ændrer jo ikke ved, at har stressen fået indpas i din hverdag, så er du stresset og har symptomer på stress, der påvirker dit humør, din måde at arbejde på og ikke mindst dit overblik og realitetssans.

Men der er ikke noget pinligt ved at være ramt af stress. Det er en helt naturlig reaktion du får på en belastende situation. En reaktion du som et normal og begavet menneske skal få, så du kan passe på dig selv.

Hvad overbelastningen består af, kan være meget forskellig og kommer ofte fra flere ting på én gang.

De fleste tror imidlertid, at de er Supermand og kan løfte det mest urimelige. Men Supermand vil også blive træt i armene, hvis han skal holde en 10 kg vægt i strakt arm? Og det vil du synes er ganske naturligt. Hvorfor må noget så ikke også kunne blive for tungt for dig?

De vigtige, små symptomer på stress

Som jeg nævnte i starten, så bliver din stressreaktion aktiveret lige så snart, der sker noget, din underbevidsthed opfatter som farligt eller hårdt. Det er virkelig smart, for så er du bedst rustet til at overleve eller klare dig godt igennem det, der sker. Og lige der – altså netop der, hvor det sker, får du dit allerførste lille symptom på stress. Hvad symptomet er, variere fra person til person og også nogen gange fra situation til situation.

Men det, der er vigtigt ved, at du fanger dine symptomer på stress allerede her, er, at situationen sjældent er stor eller kompliceret på dette tidspunkt. Og endnu sjældnere – er virkelig farlig for dig.

Det betyder, at mærker du, at der er noget, der tricker din stress på dette tidspunkt, så vil du have meget lettere ved at håndtere situationen godt og hensigtsmæssigt. For du er

Så det er betydelig lettere for dig at finde en god løsning på det, der aktiverer din stressreaktion. Dit problem er ikke vokset ud af proportioner, og du har stadig ressourcerne til at handle på en måde, så du kan få løst situationen op, så den ikke behøver at gå dig på mere.

Det er du slet ikke i stand til, når du ført har hængt i stressen længe. Der kan selv små bump på vejen føles, som uoverstigelige bjerge.

Du kan læse endnu mere om stresssymptomer her. Kender du dine grønne (dine her og nu) stresssymptomer, så er du godt rustet til at klare en travl hverdag UDEN at gå ned med stress.

Er du nervøs for, om du er på vej ud i stress, eller vil du vide mere om dine tidlige stresssymptomer er du velkommen til at kontakte mig.

Tine Tangdal, Stressekspert

Mange hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009.

Læs mere om Tine og hendes historie her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

  • Blog kategorier

  • Tine Tangdal, ved noget om langvarige stress symptomer
  • Kontakt Tine på
    51 92 10 90

    Eller klik her

  • Vil du sove godt
  • Få minikurset, der kan ændre din søvn. 

    God søvn styrker din effektivitet og  mindsker din stress.

    Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet, hvor du får endnu flere råd, viden og tips til styre og undgå stress samt øge din effektivitet.