Sygemeldt med stress

For langt de fleste er det en temmelig grænseoverskridende oplevelse at blive sygemeldt med stress samtidig med, at det er en befrielse. To nærmest modsatrettede følelser, der ofte giver nogle indre kampe – i hvert fald i de første dage, måske endda i uger eller længere tid, hvis ikke du får god nok hjælp og støtte.

Disse indre kampe vil stå på lige indtil du accepterer, hvad der er sket. Acceptere det fuldt og helt også ind i dit hjerte og dine følelser og ikke bare i dit hoved. 

At jeg skelner mellem hjerte/følelser og hoved, er fordi, at det først er, når accepten når ned i kroppen og ind i hjertet, at du selv er klar til for alvor at begynde din vej ud af din stress.

Alt indtil da er mest lappeløsninger, der ikke vil være holdbare i længden.

For din stressede hjerne fungerer dårligt netop på grund af stressen, og det gør det svært at tænke klart og tage fornuftige og gode beslutninger – og det kan være meget svært at indse og erkende.

Først når du tager din krop og dine følelser  med på råd, kan der ske de store forbedringer i din tilstand. Forbedringer, som vil kunne blive langtidsholdbare.

Når du er stresset,  er du ved siden af dig selv – også selv om du ikke vil være ved det.

 

Hjernen vil gerne, selvom den er sygemeldt med stress

Jeg oplever, at de, der er sygemeldt med stress, prøver at holde fast i fornuften. Prøver at tænke sig til, hvordan tingene skal gøres. Hvordan opgaverne og problemerne kan løses – også selv om den megen tankevirksomhed har været medvirkende til sygemeldingen. Hjernen er konstant på arbejde.

Det er hårdt arbejde at nå til en sygemelding. Du har kæmpet og kæmpet for at løse dine opgaver godt og tilfredsstillende. Har måske oveni købet taget overarbejde for at kunne gøre det godt nok. Har sat dig selv til side. Men det er bare blevet sværere og sværere at komme i mål med dine opgaver.

Det giver dig frustrationer – som så kan forværre stressen – som så kan give dårligt eller svingende humør – som så kan give konflikter – som så………..you name it. En spiral uden ende.

Alligevel prøver hjernen fortsat at være fornuftig og rationel, for den vil så gerne. Men hjernecellerne kan ikke. De taler ikke sammen på samme måde mere, for stress ødelægger forbindelserne – trådene – mellem hjernecellerne. Deres samarbejde bliver dårligere og dårligere.

Hjernen har svært ved at forstå, at den ikke kan, hvad den plejer. Og hjernens ejer – dig – har mindst lige så svært ved det.

For de omkringstående kan det også være umådeligt svært at forstå og acceptere, at du, som stresset,  ikke stadig kan det samme.

 

Sygemeldt med stress, skal du have en pause

Følelserne er i spil?

Når stress rykker ind, bliver dine følelser påvirket. Nogen gange direkte på grund af stress, fordi de centre i din hjerne, der styrer følelserne, bliver ramt. Andre gange fordi andre ting bliver svære eller umulige at klare som følge af stress. Og det kan udløse frustrationer, vrede, irritation etc.

Meget ofte vil det være en kombination af disse to ting – at følelsescentrene er ramt, og at du ikke kan klare ting lige så godt mere.

Det resulterer i, at følelserne er i spil, men ikke i kontrol. Og det giver bøvl.

For vrede, gråd, tristhed og andre dårlige følelser tager let selv styringen, mens du blot kan se til.

Det er ubehageligt og utrygt, når du ikke kan kontrollere dine egne følelser og reaktioner.

Og det giver næsten altid anledning til nogle bemærkninger og underlige udtalelser fra andre. Nogen gange kan det sågar udløse konfrontationer, uenigheder og mistillid. Både hos dig, der er stresset, men også i  omgivelserne.

Det gør det ikke lettere at være stressramt.

 

Fysikken kan drille

Mange stresssymptomer er fysiske. Og i takt med at stressen bliver alvorligere, bliver symptomerne værre og kraftigere. Ubehag, sygdom og fysiske vanskeligheder, som f.eks. hovedpine, muskelsmerter og kvalme vil kunne komme til at fylde en del i hverdagen.

Ofte får de fysiske skavanker skylden for, at tingene går skæv for en, i stedet for at anerkende årsagen til skavankerne – nemlig stressen.

Så kan det få lange udsigter med at få stressen under kontrol, og situationen bliver bare værre og værre og kan så ende med, at du bliver sygemeldt med stress. Så jo før tingenes rette sammenhæng erkendes, jo bedre, men…

En erkendelse, som kan være svær at sluge.

En erkendelse, som kan føles som et nederlag.

En erkendelse er nødvendig, for at du kan vende skuden og komme på ret køl igen.

Jo. du er sygemeldt med stress

 

Til gengæld betyder erkendelsen, at

  • det lade sig gøre at komme af med din stress igen
  • du kan få det godt igen
  • du bliver klogere på sig selv
  • du kan undgå, at det går galt igen
  • du selv kan tage styringen i fremtiden

 

Jeg håber, du nu er lidt bedre kan forstå, hvad det vil sige at være alvorlig stresset.

Måske er det ikke dig selv, der er stresset, men en du kender? Så fortæl, at han eller hun ikke er alene – og at der er hjælp at hente, når man er ramt af stress eller er på vej til at blive det.

Har du mistanke om, at du selv er alvorlig stresset , er du velkommen til at kontakte mig på 5192 1090. Jeg kender en god og effektiv vej ud af stress, og jeg vil gerne hjælpe dig. 

Det siger Helle om at få hjælp til sin stress:

Det er utroligt, hvordan et forløb hos Tine kan ændre ens arbejdsliv og ja ens liv. Jeg kom til Tine som en person, der havde utrolig mange negative tanker om mig selv, var konstant frustreret og var bare aldrig rigtig glad.


Hun er hurtig og skarp til at sætte sig ind i min situation og har derefter gode og bruge bare redskaber at give mig. Jeg har hele vejen igennem forløbet glædet mig til hver gang, hvor jeg skulle ud til Tine, selvom det var hårdt at være på. Men hun havde altid flere guldkorn i ærmet og vidste, hvilken knapper hun skulle trykke op.


Jeg er i dag en person med masser af selvværd og gåpåmod. Jeg har fundet utrolig meget ro i mig selv og har i dag en tro på, at jeg kan nå alle mine mål.
Jeg giver dig mine bedste og varmeste anbefalinger. Jeg er dig dybt taknemmelig for hjælpen!


Helle Kampmann, Sekretær/klinikassistent

Tine Tangdal, Stressekspert

De bedste hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009.

Læs mere om Tine og hendes historie her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

  • Blog kategorier

  • Tine Tangdal, ved noget om langvarige stress symptomer
  • Kontakt Tine på
    51 92 10 90

    Eller klik her

  • Vil du sove godt
  • Få minikurset, der kan ændre din søvn. 

    God søvn styrker din effektivitet og  mindsker din stress.

    Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet, hvor du får endnu flere råd, viden og tips til styre og undgå stress samt øge din effektivitet.