Svimmelhed

Jeg arbejder til dagligt som sygeplejerske og blev i januar langtidssygemeldt, da jeg siden slutningen af november havde haft konstant svimmelhed søvnbesvær, uro i kroppen, tankemylder og angst, hvilket har været på baggrund af et stresset arbejdsmiljø og dårlig balance mellem arbejdsliv/privatliv.

Jeg har været sygemeldt i 2 måneder og har i længere tid ikke haft angst, søvnbesvær og andre symptomer, men oplever på trods af det stadig en konstant svimmelhed. Jeg har samtidig fået konstateret øresten, som skulle være sat på plads og har fået øvelser mod disse.

Jeg er simpelthen snart ved at være i tvivl om, hvad min svimmelhed skyldes, og hvorfor den ikke går væk. I starten var jeg ikke i tvivl om at det var stressbetinget, men eftersom det ikke er forsvundet trods der er styr på de andre ting som især søvnen undrer mig?

Jeg er stille og roligt opstartet på arbejde og der er lagt en rigtig god plan, men svimmelheden plager mig og mit spørgsmål lyder egentlig på om stress kan forårsage den her konstante svimmelhed på trods af jeg har styr på de andre ting. Hvis ja, hvordan? Og hvordan kan jeg komme af med den, hvor lang tid vil det tage??

Med venlig hilsen
Natalie

Kære Natalie,

Svimmelhed er bestemt ikke rar at have som følgesvend, så jeg kan godt forstå, at du gerne vil af med den igen. Svimmelhed kan dog skyldes rigtig mange ting, der både kan optræde alene og i flere sammen, hvor de let kommer til at forstærke hinanden. Umiddelbart kunne jeg forestille mig, at det er det sidste, der er tilfældet for dig.

Så selv om du er sluppet af med nogle af årsagerne til din svimmelhed, så er du nok ikke sluppet af med dem alle. Og her kan stress kan godt have en finger med i spillet. For svimmelhed er et ret almindeligt symptom på stress. Og her kan det både være en egentlig gene af stressen på lige fod med fx dårlig søvn, humørsvingninger og angst.

Svimmelhed og stress

Disse stresssymptomer kan være afgørende for dig

Svimmelhed kan også høre til den gruppe symptomer, jeg kalder grønne stresssymptomer. De er ikke så alvorlige (med mindre du har dem hele tiden), men de har den overordentlig vigtige funktion at gøre dig opmærksom på, at du oplever noget, der sætter gang i dit alarmberedskab.

Stressreaktionen fornemmeste opgave er at hjælpe dig godt igennem situationer, der på en eller anden måde er ekstraordinært krævende eller farlig for dig, og som kun varer kortvarigt (fra sekunder til få dage).

De fleste, der når til en sygemelding med stress, har dog ikke kun været i stressen kortvarigt og har derfor ud over de grønne symptomer også fået andre og mere alvorlige gule og røde signaler. Se mere om de 3 farver stresssymptomer

Stress kan blive til en dårlig vane

Har du svimmelhed som et af dine grønne stresssymptomer (det er individuelt, hvilke grønne stresssymptomer man har), og du har været i din stress så længe, som du har, så kan svimmelheden være gået hen og er blevet til en slags dårlig vane. For din underbevidsthed har taget svimmelheden til sig, som noget, der skal være i din hverdag.

Langt det meste af det, du foretager dig, er styret af din underbevidsthed. Det er rigtig smart, for så koster det dig ikke nær så mange ressourcer, som når du hele tiden skal bruge din bevidsthed. Derfor vil langt det meste af det, du gør, blive indarbejdet i din underbevidstheds arbejdsbeskrivelser. Og har du i længere tid levet med at have din svimmelhed, dit grønne signal, kørende som et livsvilkår, så vil din underbevidsthed opfatte det, som, at sådan skal det være.

Nu ved jeg ikke, hvad du har gjort for at slippe af med din stress, så jeg er ikke klar over, om du har arbejdet egentlig stresshåndtering, eller om du primært har fokuseret på at få slappet af og handlet på de gener, stressen har givet dig. Har du mest gjort det sidste, så er din underbevidsthed ikke klar over, at du ikke fortsat ønsker at have svimmelheden med i din hverdag. Så gør den, som den var blevet vant til:

Nemlig at dit grønne stresssymptom svimmelhed skal være aktiveret.

Også selvom du ikke behøver at være stresset. Eller føler dig truet. Eller kan klare de opgaver, skal.

Der kan også være denne forklaring

Har du ikke arbejdet (nok) med at lære egentlig stresshåndtering, og har fået nogle gode redskaber til det, så kan det også være, at du har en lille bekymring liggende i baghovedet: Mon jeg nu kan klare at komme tilbage på arbejde?

Har du sådan ene lille fætter liggende og ikke ved, hvordan du kan få ham til at tie stille, så kan det faktisk være nok til at sætte gang i din stressreaktion. Og det kan så være det du mærker i form af din svimmelhed.

Du kan slippe af med din svimmelhed

Bliver din svimmelhed udløst af en af de to årsager, så kan jeg glæde dig med, at det kan du godt få stoppet, så du kan slippe af med svimmelheden.

Det er lidt forskellige ting, der skal til alt efter om det er det ene eller det andet. Ligesom det også er individuelt, hvilke værktøjer og metoder, der giver dig det resultat, du gerne vil have.

Så det jeg kan anbefale dig lige nu og her, det er at finde ud af, hvad du selv tror, er forklaringen på svimmelheden:

Når du er klar over det, så vil du lettere kunne gøre det, der skal til for at slippe af med svimmelheden.

Hvor lang tid det vil tage dig at slippe af med din svimmelhed er svært at sige. Men dem, jeg hjælper, plejer at mærke en forbedring i løbet af 1-2 uger. Og de ender med at have det godt.

Ønsker du min hjælp til at komme helt i mål, er du meget velkommen til at kontakte mig. Så finder du af, hvordan jeg bedst kan hjælpe dig.

Tine Tangdal, stresscoach og kan hjælpe med tankemylder

De bedste hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009

Læs mere om Tine og hendes historie her

 
 
 
 
 
  • Blog kategorier

  • Tine Tangdal, ved noget om langvarige stress symptomer
  • Kontakt Tine på
    51 92 10 90

    Eller klik her

  • Mere til dig:

    Inden jeg går på ferie-liste

    En Inden-jeg-går-på-ferie-liste kan hjælpe dig med at få og bevare overblikket over alle de ting, du skal nå inden din ferie. Med den kan du sikre, at du når de ting, der er vigtige for dig

    Læs mere »
    Koncentrationsbesvær, er det noget du oplever?

    Oplever du koncentrationsbesvær?

    Koncentrationsbesvær er blevet en del af min arbejdsdag. Næsten hver dag. Så jeg kender en del til en række forskellige varianter – og heldigvis også en del til, hvordan den kan undgås eller styres.

    Læs mere »
    Drømmer du om at sove godt

    Vil du sove godt?

    Vil du sove godt? Hvis du drømmer du om at sove godt, så er det en drøm, der højst sandsynlig kan gå i opfyldelse. Søvn

    Læs mere »
    Vil du være i nuet

    At være i nuet

    At være i nuet Jeg sætter stor pris på at være i nuet. Det er ikke noget, jeg altid har været opmærksom på. Og det

    Læs mere »