Der findes virkelig mange forskellige stresssymptomer, og de kan være meget forskellige fra menneske til menneske. Derfor kan du sagtens have andre symptomer end dem omkring dig. Der er ikke nogen symptomer, der er mere rigtige end andre, men der nogen som optræder oftere end andre. Derfor er der ikke nogle bestemte symptomer, du skal have, for at du har stress. Du har dine stress symptomer, og andre har deres.

Længere ned på siden kan du finde en oversigt med eksempler på nogle af de mest almindelige stresssymptomer. Finder du ikke de symptomer, du har, kan du altså sagtens være stresset.

Stress symptomerne er inddelt med de samme farver som et lyssignal. Farven angiver, hvor alvorlige de er.

Er du stresset, vil du højst sandsynligt have stress symptomer af forskellig farve. Det er farven på dit alvorligste symptom, der afgør, hvor alvorlig din stress er.

Stresssymptomer

De grønne stresssymptomer

De grønne stresssymptomer er de tidligste signaler, du får. Du får dem lige idet noget stresser eller genrer dig. De udløser stresshormonet adrenalin, der blandt andet sætter dig i alarmberedskab. Det er kun meningen, at du skal have de grønne signaler kortvarrigt.

De grønne symptomer kommer lige præcis der, hvor stressen opstår. Oplever du, at du meget ofte har grønne signaler, kan det være tegn på, at du er på vej til at blive eller måske allerede er stresset. Derfor er det meget vigtigt, at du kender og er opmærksom på dine grønne stress symptomer.

Det giver dig mulighed for at reagere på det, der stresser dig næsten lige der, hvor det opstår. Kan du nøjes med at have grønne stress symptomer, så er det, der stresser dig, som regel lettere at få styr på igen end, hvis du venter. Så kan du undgå at blive hængende i din stress i længere tid, så du får det rigtig dårligt.

De gule stresssymptomer

De gule stresssymptomer er symptomer, du godt må have i en kortere periode på 2-4 uger, hvis du f.eks. har et projekt, du skal gøre færdigt. Er du i en periode, hvor du får gule symptomer, er det vigtigt, at du sørger for at restituere, når perioden er slut.

Gør du ikke det, kommer du ikke ud af din stress og så vil du ende i de røde stress symptomer.

De røde stresssymptomer

De røde stresssymptomer er alvorlige. Får du røde signaler, skal du tage dem alvorligt. Du er nødt til at reagere, så du kan få dem stoppet. Gør du ikke det, kan det få meget alvorlige konsekvenser for dig.

Hvis du får stress symptomer meget ofte, er det vigtigt, at du handler.  Ofte er den korteste vej ud af din stress, at du søger hjælp og får en effektiv og god stressbehandling.

Eksempler på stresssymptomer

Grønne symptomer

Her og nu stress

  • Hjertebanken
  • Tissetrang
  • Rysten eller tics
  • Bleghed
  • Sommerfugle i maven
  • Ændret vejrtrækning
  • Tørhed i munden
  • Sved
  • Muskelspændinger

Gule symptomer

Periodisk stress

  • Dårlig nattesøvn
  • Træthed
  • Uro i kroppen
  • Humørsvingninger
  • Koncentrationsbesvær
  • Indesluttet
  • Rastløs
  • Irritabel
  • Lettere til tårer
  • Indre modstand mod ting

Røde symptomer

Alvorlig stress

  • Eksem / andre hudlidelser forværres
  • Uforklarlige smerter
  • Mindre social
  • Aggresiv
  • Mave- og tarm problemer
  • Angst
  • Glemsom
  • Blødningsforstyrrelser (kvinder)
  • Manglende erkendelse af stress

Du kan hente en printvenlig oversigt med stress symptomer her.

Tror du, du er stresset eller har du spørgsmål, er du velkommen til at ringe på 5192 1090 eller skrive til mig.

Jeg vil gerne have hjælp