Stress og motion: Hvordan er det nu?

Stress og motion er der mange meninger, myter og sandheder om. Da det er forskelligt fra menneske til menneske, hvordan de har det med motion,  er det svært at gennemskue og vide, hvad der er rigtigt og forkert. Derfor bliver jeg ofte spurgt: ”Hvordan er det nu med stress og motion?” Her får du mine retningslinjer:

Når du er stresset, altså rigtig stresset og ikke bare har travlt, så er det vigtigt, at motion er en del af din hverdag.

MEN PÅ DEN RIGTIGE MÅDE.

Det er det, fordi det kan hjælpe dig med at få kontrol over din produktion af stresshormoner og få din organisme til at falde til ro igen.

For når, du er stresset, så er din krop og hjerne ude af balance, og det skal du tage hensyn til. (Du kan få en ide om, hvor stresset du er, ved at se på dine stresssymptomer)

Stress og motion – Sådan skal du gøre

Når du har mange stresshormoner i din krop og hjerne, så alle dine funktioner på hårdt arbejde for, at du kan opretholde din hverdag. Det er ikke ualmindeligt, at det kan føles som kamp at få alting til at fungere som normalt. En kamp, som de fleste når at kæmpe et godt stykke tid før, det går op for dem, at de er stressede.

Det slider.

Derfor er energien dalet lige så stille. Og det skal du tages hensyn til, når du skal motionere.

Du er ikke bygget til at ligge brak. Det går ud over dit kredsløb, muskelmasse og meget andet. Derfor skal du holde dig i gang. Men ikke med hård træning f.eks. i fitnesscenter. Det er alt for hårdt, og kan forværre din stress.

I stedet skal du gå dig en rask tur på en halv times tid i et tempo, hvor du får pulsen lidt op. Du må dog ikke blive udaset. Vil du hellere løbe, cykle, svømme eller lignende, må du gerne det. Men hold det på maximalt en halv time. Pas på, hvor meget du anstrenger dig.

Til gengæld skal du røre dig HVER ENESTE DAG –  7 dage om ugen. For stress holder ikke weekend.

Stress og motion hænger sammen

Derfor hænger stress og motion sammen

Er dit stressniveau højt er det nemlig vigtigt, at du kontinuerligt får brændt nogle af dine stresshormoner af. Gør du det, vil din krop efterhånden kunne finde tilbage til, hvad der en naturlig balance er for dig.

Motionerer du kun en dag eller to om ugen, vil det ikke hjælpe dig ret meget i forhold til dit stresshormonniveau. Det er vedholdenheden på et moderart niveau, der har den store indvirkning på din stress.

Det er også vigtigt med motion, når du er sygemeldt  med stress.

OBS! Har du ikke kræfter til en halv time, så start med mindre og trap så op efterhånden, som du får flere kræfter.

Tine Tangdal, når du vil fange en tidsrøver

Mange hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009.

Læs mere om Tine og hendes historie her.

 

Har du et spørgsmål, du vil stille til brevkassen?

  • Blog kategorier

  • Tine Tangdal, ved noget om langvarige stress symptomer
  • Kontakt Tine på
    51 92 10 90

    Eller klik her

  • Mere til dig:

    Inden jeg går på ferie-liste

    En Inden-jeg-går-på-ferie-liste kan hjælpe dig med at få og bevare overblikket over alle de ting, du skal nå inden din ferie. Med den kan du sikre, at du når de ting, der er vigtige for dig

    Læs mere »

    Oplever du koncentrationsbesvær?

    Koncentrationsbesvær er blevet en del af min arbejdsdag. Næsten hver dag. Så jeg kender en del til en række forskellige varianter – og heldigvis også en del til, hvordan den kan undgås eller styres.

    Læs mere »
    Drømmer du om at sove godt

    Vil du sove godt?

    Vil du sove godt? Hvis du drømmer du om at sove godt, så er det en drøm, der højst sandsynlig kan gå i opfyldelse. Søvn

    Læs mere »
    Vil du være i nuet

    At være i nuet

    At være i nuet Jeg sætter stor pris på at være i nuet. Det er ikke noget, jeg altid har været opmærksom på. Og det

    Læs mere »

    Genfind din koncentration

    Få guiden, der hjælper dig og din koncentration på ret køl igen. 

    Du vil samtidig få abonnement på mit nyhedsbrev. 

    Persondatapolitik