Stop tankemylder

Stop tankemylder, tænker du. Men der sker ikke noget. Tankerne kører stadig rundt inde i dit hoved. De flyver videre ind og ud mellem hinanden. Det er svært at skabe overblik, når de myldrer. Og det er håbløst at skrue ned for hastigheden. Hver gang tankemylderet er ved at stoppe, dukker nye tanker blot frem.

Sådan var det i mit hoved, dengang jeg var stresset. Og sådan beskriver mange af de mennesker, jeg er i kontakt med, at de har det. Det er almindeligt med tankemylder – når stressen har fat i dig, men også tit når du ikke er stresset, eller kun er det i let grad.

Det er anstrengende at have hovedet fuld af tanker hele tiden.

Derfor påvirker tankemylder dig

Tankemylder er lumsk. For det kommer listende ind ad bagdøren. Det starter som regel med en tanke, som du oplever som bekymrende.

Herfra bliver tanken til en egentlig bekymring, som du lidt efter lidt får bygget scenarierier op omkring.

Skræk scener om:

Og så kører møllen. Tankerne styrer. Og du er fanget.

Tankemylderet forstyrrer din koncentrationsevne, din fornuft, din kreativitet og meget ofte din søvn.

Det kan være voldsomt frustrerende.

Irriterende.

Drænende.

Så stop dit tankemylder så tidligt, du kan.

Vær opmærksom

Der gik meget lang tid, før jeg bemærkede, hvor meget og hvor slemt, det var med mit tankemylder. For jeg var i en travl periode med mange vigtige ting at tænke på.

Men pludselig gik det op for mig, hvor meget hovedet kørte. Uden at det gav værdi for mig. Eller for de ting, som jeg havde travlt med.

Tvært imod.

Tankerne forstyrrede. De forhindrede, at jeg havde ro til at lade op.

Og de forhindrede mig i at have nogle gode og ordentlige tanker.

Tankemylderet tog pladsen fra de tanker, som kunne:

Stop tankemylder

Opdager du, at dit hoved kører hele tiden uden at give dig noget, du kan bruge, så stop op.

Stop op og find ud af, hvad der foregår.

Måske er du på vej ud på stress-skråplanet?

Det kræver lidt vilje, men det kan lade sig gøre.

Der findes en række gode redskaber til at stoppe tankemylder med. Her får du 2 redskaber:

Stop tankemylder – Redskab 1:

Et af de allermest virkningsfulde redskaber er, at du skriver dine tanker ned. Dem alle sammen. Også den ekstra lille tanke, der kommer myldrende, når du tror, at du er færdig.

Tanker dukker op – ud af det blå. Og skal du have overtaget, så skal du blive ved med at skrive lige til, der ikke dukker flere tanker op.

Jeg ved, at det lyder omfattende, men du vil hurtigt opdage, hvor virkningsfuldt det er. Og alt i alt er det sjældent mere end 3 sider, det drejer sig om.

For dine tanker kører i ring og dukker op igen og igen. Forskning viser nemlig at omkring 95 % af de tanker, du tænker, har du allerede tænkt tidligere i dag. Og i går. Og før endnu. Så du vil opdage, at du allerede har skrevet mange af tankerne ned. Du skal nemlig kun skrive dem en gang.

Det giver ro at tømme hovedet for tanker på denne måde. For når du skriver dem ned, vil din underbevidsthed, som er ansvarlig for tankemylderet, efterhånden finde ud af, at du ikke vil have tankerne. At du ikke gider dem.

Når du i en periode skriver dine tanker ned, vil du træne din underbevidsthed til at forstå, at du ikke ønsker at bruge dine ressourcer og kræfter på de tanker. At de skal stoppe.

Vær opmærksom på, at du blot skal skrive tanker ned – og endelig ikke tænke over dem eller prøve at finde løsninger på dem. For gør du det, nærer du tankerne.

Stop tankemylder – Redskab 2:

Lyt til et stykke musik, som du elsker.

Det skal helst være et stykke musik, som giver dig lyst til at synge med, danse rundt eller tromme med på rytmen. For så fanger det dig bedst, og gør det lettere at slippe dit tankemylder.

Og følg gerne din lyst til at synge, danse eller tromme, for den fysiske aktivitet, som det indebærer, vil styrke dit brud med tankemylderet.

Når du bruger din krop eller dele af den, vil det i sig selv være med til at trække opmærksomheden væk fra hovedet og tankerne.

Vælg en bestemt melodi, som du bruger hver gang, du vil bruge musik til at bryde dit tankemylder . Når du bruger den samme melodi igen og igen, vil din underbevidsthed efterhånden lære, at når du starter den melodi, så er det fordi, at du ikke vil bruge energi på dine tanker. Du får en Stop tankemylder melodi.

Det kræver lidt vedholdenhed at stoppe sit tankemylder, for din underbevidsthed elsker vaner, og vaner kan være sejlivede. Men det kan betales sig at gøre indsatsen. Og jo oftere din underbevidsthed prøver at bryde en vane, jo lettere vil det blive for dig at ændre mønstre.

 

Du kan læse endnu mere om tankemylder her.

Har du spørgsmål omkring tankemylder, så skriv gerne en kommentar herunder eller skriv direkte til mig her

Tine Tangdal, stresscoach og kan hjælpe med tankemylder

Mange hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009.

Læs mere om Tine og hendes historie her.

  • Blog kategorier

  • Tine Tangdal, ved noget om langvarige stress symptomer
  • Kontakt Tine på
    51 92 10 90

    Eller klik her

  • Mere til dig:

    Svimmelhed og stress

    Svimmelhed Jeg arbejder til dagligt som sygeplejerske og blev i januar langtidssygemeldt, da jeg siden slutningen af november havde haft konstant svimmelhed søvnbesvær, uro i

    Læs mere »

    Inden jeg går på ferie-liste

    En Inden-jeg-går-på-ferie-liste kan hjælpe dig med at få og bevare overblikket over alle de ting, du skal nå inden din ferie. Med den kan du sikre, at du når de ting, der er vigtige for dig

    Læs mere »
    Koncentrationsbesvær, er det noget du oplever?

    Oplever du koncentrationsbesvær?

    Koncentrationsbesvær er blevet en del af min arbejdsdag. Næsten hver dag. Så jeg kender en del til en række forskellige varianter – og heldigvis også en del til, hvordan den kan undgås eller styres.

    Læs mere »
    Drømmer du om at sove godt

    Vil du sove godt?

    Vil du sove godt? Hvis du drømmer du om at sove godt, så er det en drøm, der højst sandsynlig kan gå i opfyldelse. Søvn

    Læs mere »