!DOCTYPE html> insert_pixel_code_here

Stop tankemylder

Stop tankemylder, tænker du. Men der sker ikke noget. Tankerne kører rundt inde i dit hoved. De flyver videre ind og ud mellem hinanden. Det er svært at skabe overblik, når de myldrer. Og det er håbløst at skrue ned for hastigheden. Hver gang tankemylderet er ved at stoppe, dukker nye tanker blot frem.

Sådan var det i mit hoved, dengang jeg var stresset. Og sådan beskriver mange af de mennesker, jeg er i kontakt med, at de har det. Det er almindeligt med tankemylder – når stressen har fat i dig, men også tit når du ikke er stresset, eller kun er det i let grad.

Det er anstrengende at have hovedet fuld af tanker hele tiden.

 

Derfor påvirker tankemylder dig

Tankemylder er lumsk. For det kommer listende ind ad bagdøren. Det starter som regel med en tanke, som du oplever som bekymrende.

Stop tankemylder

Stop tankemylder

Herfra bliver tanken til en egentlig bekymring, som du lidt efter lidt får bygget scenarierier op omkring.

 

Skræk scener om:

Hvad der kan ske, hvis…

Hvad andre vil sige eller synes, hvis…

Hvad det vil koste, hvis….

 

Og så kører møllen. Tankerne styrer. Og du er fanget.

Tankemylderet forstyrrer din koncentrationsevne, din fornuft, din kreativitet og meget ofte din søvn.

Det kan være voldsomt frustrerende.

Irriterende.

Drænende.

Så stop tankemylder så tidligt, du kan.

 

Vær opmærksom

Der gik meget lang tid, før jeg bemærkede, hvor meget og hvor slemt, det var med mit tankemylder. For jeg var i en travl periode med mange vigtige ting at tænke på.

Men pludselig gik det op for mig, hvor meget hovedet kørte. Uden at det gav værdi for mig. Eller for de ting, som jeg havde travlt med.

Tvært imod.

Tankerne forstyrrede. De forhindrede, at jeg havde ro til at lade op.

Og de forhindrede mig i at have nogle gode og ordentlige tanker.

Tankemylderet tog pladsen fra de tanker, som kunne:

  Føre til gode og fornuftige overvejelser, så mine beslutninger blev gode

  Bringe mig videre med mine arbejdsopgaver

  Optimere mine prioriteringer

  Give mig en dagligdag, der fungerede godt

 

Stop tankemylder

Opdager du, at dit hoved kører hele tiden uden at give dig noget, du kan bruge, så stop op.

Stop op og find ud af, hvad der foregår.

Måske er du på vej ud på stress-skråplanet?

Det kræver lidt vilje, men det kan lade sig gøre.

Der findes en række gode redskaber til at stoppe tankemylder med. Her får du to redskaber:

 

Redskab 1:

Et af de allermest virkningsfulde redskaber er, at du skriver dine tanker ned. Dem alle sammen. Også den ekstra lille tanke, der kommer myldrende, når du tror, at du er færdig.

Tanker dukker op – ud af det blå. Og skal du have overtaget, så skal du blive ved med at skrive lige til, der ikke dukker flere tanker op.

Jeg ved, at det lyder omfattende, men du vil hurtigt opdage, hvor virkningsfuldt det er. Og alt i alt er det sjældent mere end 3 sider, det drejer sig om.

For dine tanker kører i ring og dukker op igen og igen. Forskning viser nemlig at omkring 95 % af de tanker, du tænker, har du allerede tænkt tidligere i dag. Og i går. Og før endnu. Så du vil opdage, at du allerede har skrevet mange af tankerne ned. Du skal nemlig kun skrive dem en gang.

Det giver ro at tømme hovedet for tanker på denne måde. For når du skriver dem ned, vil din underbevidsthed, som er ansvarlig for tankemylderet, efterhånden finde ud af, at du ikke vil have tankerne. At du ikke gider dem.

Når du i en periode skriver dine tanker ned, vil du træne din underbevidsthed til at forstå, at du ikke ønsker at bruge dine ressourcer og kræfter på de tanker. At de skal stoppe.

Vær opmærksom på, at du blot skal skrive tanker ned – og endelig ikke tænke over dem eller prøve at finde løsninger på dem. For gør du det, nærer du tankerne.

 

Redskab 2:

Lyt til et stykke musik, som du elsker.

Det skal helst være et stykke musik, som giver dig lyst til at synge med, danse rundt eller tromme med på rytmen. For så fanger det dig bedst, og gør det lettere at slippe dit tankemylder.

Og følg gerne din lyst til at synge, danse eller tromme, for den fysiske aktivitet, som det indebærer, vil styrke dit brud med tankemylderet.

Når du bruger din krop eller dele af den, vil det i sig selv være med til at trække opmærksomheden væk fra hovedet og tankerne.

Vælg en bestemt melodi, som du bruger hver gang, du vil bruge musik til at bryde dit tankemylder . Når du bruger den samme melodi igen og igen, vil din underbevidsthed efterhånden lære, at når du starter den melodi, så er det fordi, at du ikke vil bruge energi på dine tanker. Du får en Stop tankemylder melodi.

 

Det kræver lidt vedholdenhed at stoppe sit tankemylder, for din underbevidsthed elsker vaner, og vaner kan være sejlivede. Men det kan betales sig at gøre indsatsen. Og jo oftere din underbevidsthed prøver at bryde en vane, jo lettere vil det blive for dig at ændre mønstre.

Vil du have mere viden og flere tips til en hverdag, hvor du kan skrue ned for stress og op for effektiviteten? 

Så tilmeld dig nyhedsbrevet. Klik her.

 

2 Comments

  1. Erik 19. juli 2018 at 08:27 - Reply

    Tak for de gode tips. Jeg bruger selv nogle mindfulness-teknikker der også hjælper mig. For øjeblikket er mit problem, at tankemylderet foregår, imens jeg sover. Altså mit underbevidste kører bare derudaf mens jeg sover. Det forstyrrer min søvn, så jeg tit vågner i løbet af natten, og jeg er træt, når jeg står op om morgenen.
    Kan jeg på en eller anden programmere mit underbevidste til at drosle lidt ned for alle bekymringerne, eller hvad kan jeg gøre?
    MVH Erik

    • Tine Tangdal 20. juli 2018 at 09:55 - Reply

      Hej Erik,

      Velbekomme. Og tak for dit spørgsmål.

      Jo, du kan godt træne din underbevidsthed, men har du vitterlig store bekymringer, så kan det være svært. Så giver det hurtigere gevinst, at handle på det, der giver dig bekymringerne. For kan de fjernes eller mindskes, så har din underbevidsthed mindre kredse om.

      Næsten alle mine kunder har tankemylder, både om dagen og om natten. Men når kigger på det, der giver dem tankemylder, viser det sig ofte, at det i virkeligheden slet ikke er så vigtigt eller stort, at den mængde tanker, de har omkring det, rimeligt. Når de bliver klar over det, så nedsætter det som regel mængden af tanker. Så jeg vil foreslå dig at kigge på det, som dine tanker kredser om – Fortjener det virkelig så mange tanker?
      Du kan også læse blogindlægget om dårlig samvittighed. For den teknik til at få styr på dårlig samvittighed virker ofte også på tankemylder.
      Jeg vil også foreslå dig mine 9 råd til at sove godt.. Her får du 9 konkrete råd til at få en god søvn samt en mailserie med viden om søvn og endnu flere relaterede værktøjer. Jeg er sikker på, at du vil kunne have glæde af en række af rådene.

      De bedste hilsner
      Tine

Skriv en kommentar

Alternatives naturelles aux traitements

Pas mal de patients cherchent a commencer avec de la medecine douce quand ils commencent a deceler des troubles de l’erection ou des plantes naturelles pour donner un coup de fouet a leur vie sexuelle. https://www.acheter-levitra.net/alternatives-naturelles.html C’est moins agressif, et bien moins gênant et difficile psychologiquement que d’aller consulter un medecin pour se faire prescrire un traitement contre les troubles de l’erection.