Jeg er 74 år og derfor ikke i arbejde, men har haft et meget stressende arbejde før. Jeg har svært ved at falde i søvn, selv om jeg forsøger at være så aktiv, jeg kan i løbet af dagen selv med diverse sygdomme, migræne, rygproblemer og træthed pga manglende søvn. Mit spørgsmål er : Kan mit stress fra et langt liv, sygdom og alderen være med til søvnløsheden eller er det alderen?

Hilsen Bente

Kære Bente,

Sikke et godt spørgsmål. Du er absolut ikke den eneste, der slås med søvnproblemer. Jeg møder rigtig mange, der har svært ved at falde i søvn og få en god nattesøvn. Når du har søvnproblemer bliver du uoplagt og træt og kan have svært ved at få en så god hverdag, som du gerne vil.

Jeg kan ikke fortælle dig præcis, hvorfor du har svært ved at sove og om din stress fra tidligere er medvirkende faktor. Det kender jeg slet ikke dig og din historie godt nok til. Men jeg vil ridse nogle ting op, som jeg tror, kan hjælpe dig med at forstå dine søvnproblemer.

Hvad betyder manglende søvn

Knap 50% af alle voksne danskere har problemer med deres søvn. Det er ret vildt, at det er så mange. For søvn er trods alt en helt naturlig ting, og et naturligt behov, vi har. Men søvnen har været lidt ugleset i mange år og er af mange blevet nedprioriteret til fordel for andre ting.  Og fordi det rent faktisk er muligt at leve og overleve med en del mindre søvn end det, der er ens naturlige behov og derved bedst for en, så er der mange, der vælger det. Også selv om det kan komme til at koste dyrt på den lange bane.

For lidt søvn gør dit immumsystem dårligere. Du bliver ganske enkelt mere modtagelig for sygdom. Det kan både være infektionssygdomme som forkølelse og influenza. Men også mere alvorlige eller kroniske sygdomme. For når immunsystemet ikke fungerer optimalt, kan en sygdom, du har liggende latent i dit system, få de betingelser, der skal til, for at den bryder ud. Det kan selvfølgelig være svært at sige 100% sikkert, at en sygdom er kommet, fordi du ikke har sovet nok i en periode. Men forskning viser, at med for lidt søvn er risikoen for sygdom større.

Koncentrationsevnen bliver også kraftigt påvirket. For hjernecellerne kan ganske enkelt ikke arbejder nær så godt og godt sammen, når hjernen ikke er udhvilet.

Jeg møder virkelig mange, der siger, at de sagtens kan fungere godt på 6 timer søvn. Og det kan de sikkert også godt i en periode. Men de ville fungere endnu bedre, hvis de fik sovet noget mere. Det er også det, jeg hører fra mine kunder. At når de får indhentet deres søvnunderskud og får mere søvn generelt, så får de meget mere energi og bliver meget gladere mennesker. Så søvn er vigtig.

Soevnproblemer

Søvnproblemer og alder

Når du bliv ældre falder din produktion af sovehormonet melatonin. Melatonin produceres især om aftenen og natten, og det er med til at sikre dig, at du kan få en god, dyb og lang søvn. Desuden falder dit søvnbehov også lidt med alderen. Så hvis du var udhvilet (hvad du jo ikke er lige nu), så vil du højst sandsynlig opdage, at du ikke behøver lige så meget søvn nu som tidligere.

Produktionen af melatonin bliver meget hæmmet af lys. Det gælder både dagslys, mange lamper og ikke mindst lyset fra tv-skærm, pc, telefon etc. Så ser du meget på disse skærme ikke mindst om aftenen, kan det være med til, at du har svært ved at falde i søvn. Og sove godt.

Søvnproblemer og sygdom

Det er helt almindeligt, at man i forbindelse med sygdom kan opleve søvnløshed og andre søvnproblemer. Det kan der være forskellige årsager til:

Nogle typer af medicin, som kan f.eks. have søvnløshed som bivirkning. Det kan du læse om på indlægssedlen eller spørge dine læge eller apotek.

Det kan også være, at du har spekulationer omkring sygdommen, fremtidsudsigter, behandlinger og anden uvished. De fleste finder dog hen ad vejen en vis ro i situationen, så bekymringer kun kommer ind imellem.

Søvnproblemer og vaner

Dine vaner har en enorm indflydelse på din søvn og kvaliteten af den.  Og til forskel fra både alder og sygdom, er dine vaner noget, som du til hver en tid kan ændre på – hvis du vil.

Jeg kommer næsten altid til at tale vaner og søvn med mine kunder, der er i stresscoachingforløb. For næsten alle har nogle vaner, der påvirker deres søvn i negativ retning.

Nogen har svært ved at gå i seng tidligt nok. Og synes, at de ikke får aften nok, fred nok eller ikke får set de programmer, de gerne vil, i tv’et, hvis de går tidligt i seng.

Andre drikker meget kaffe. For det plejer de, og det er rart sådan.

Mange falder i søvn på sofaen og har så svært ved at sove, når de kommer i seng.

Eller har det for varmt i soveværelset, ligger dårligt i deres seng eller ligger og spiller på deres IPAD eller ser fjernsyn i sengen.

For blot at nævne nogle af de mest almindelige uvaner i forbindelse med søvn.

Har du haft et travlt og stresset arbejdsliv, så kan du sagtens have tillagt dig nogle søvnvaner, der ikke er helt optimale for dig. Og vaner har det med at blive hængende med mindre, du vælger aktivt, at du vil ændre på dem. Måske tænker du ikke engang over, at du har dem, for ”sådan har du altid gjort”. Og din underbevidsthed, der styrer langt det meste i dit liv, bruger dine vaner, som rettesnore for, hvordan du gør ting. Så har du ikke haft et incitament for at ændre på dine vaner omkring din søvn, så kan der meget vel være nogle ting her, du kunne have gavn af at ændre på.

Det skal du måske kigge på

Du skriver, at du har svært ved at falde i søvn, selv om du er træt. Det kan meget vel skyldes, at du nu har sloges med søvnløshed så længe, at du har fået en indbygget frygt for ikke at kunne falde i søvn.

Er det tilfældet, så sker der det, at hver gang du tænker på, at nu skal du lægge dig til at sove, så kommer der nærmest automatisk en sætning i din hjerne, der siger noget a la: Mon jeg nu kan sove??? Det er en frygt eller bekymring, og det giver dig en negativ følelse. Og lige så snart du får en negativ følelse, så trykker din underbevidsthed på stressknappen.

Negative følelser signalerer fare. Og den naturlige reaktion på fare er at sætte gang i stresshormonproduktionen, så du er klar til at tage kampen op mod det, som truer dig. Når det sker, får du adrenalin i kroppen. Og en af adrenalinens fornemmeste opgaver er, at gøre dig vågen, så du er kampklar. Så er det meget svært for dig at være rolig og afslappet, som det kræver, hvis du skal falde i søvn og sove godt.

Er det noget, du kan genkende? Hvis ja, så vil du have gavn af, at lære at tænke – og føle – anderledes omkring det at sove. For det er nødvendigt, hvis du vil undgå at sætte gang i stresshormonproduktionen.

Du kan læse endnu mere om søvn og søvnproblemer i disse blogindlæg:

Så vigtig er din søvn

Får du søvn nok

Søvnløshed

Har du svært ved at sove og vil have hjælp til at sove godt, så er du velkommen til at bestille en tid, hvor vi finder ud af, hvad du kan gøre.  Send mig en mail, så finder vi en tid.

Tine Tangdal strescoach

Mange hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009

Læs mere om Tine og hendes historie her