Travlhed. Travlhed. Travlhed.  Der er så meget, du skal gøre. Der er så meget, du gerne vil. Det er jo skønt, men sukker du også: Slip travlheden. Nyd livet.

Har du også en udfordring med at være til stede i travlheden og nyde og opleve det, du er midt i?

Er du allerede på vej til det næste? Og det næste? Og det næste? I dine tanker.

Hvis du har det sådan, får du let en følelse af fortravlethed. Af, at du konstant er bagud. Af, at du burde være i gang med……

Af, at du ikke slår til.

Det er ikke nogle rare følelser at have.

Frem for alt kan denne fortravlethed tage en stor del af fornøjelsen og tilfredsheden ved det, du laver. Og det er en skam, for netop fornøjelsen og tilfredsheden, er nogle fantastiske drivkræfter og energiboostere, som du har brug for til at have en god balance i din hverdag.

 

Slip travlheden sådan her:

Vil du slippe travlheden, kan du gøre to ting:

1. Du kan skære ned i alt det, du har gang i, så der simpelthen er færre ting på dit program. Så du kun bruger dine kræfter på nogle af alle de mange ting, du gør i dag. Umiddelbart en enkel løsning, men ikke altid så let at føre ud i livet.

2. Du kan begynde at være mere til stede i det, du gør. Være i nuet. Være lige der, hvor du er.

Og det kan du lære at være. Nu tænker du måske:” Nej, det kan JEG ikke. Sådan en er jeg ikke.”

Men, jo. Alle kan lære det – hvis de vil. Hvis de øver sig.

 

Vil du lære det?

Slip travlheden og vær i nuet.

Slip travlheden og vær i nuet.

Et rigtigt godt sted at starte er med dine tanker. Tanker kommer og går uanset, om du ønsker det eller ej.

Du kan lære at have tanker uden at være dem. Uden at skulle følge dem. Og så begynder du at få frihed til at være i nuet.

Vælg et tidsrum, hvor du vil øve dig. En halv eller en hel time.

Vær nu opmærksom på dine tanker.  Hvor er de henne?

Nogle af dine tanker er nok allerede i gang med det næste punkt på din dagsorden. Eller du lytter efter, hvad der sker inde ved siden af. Eller er ved den mail, der lige er komme, men som du endnu ikke har læst.

Dine tanker kan være mange steder henne.

Noter, hvor de løber hen. Hvad er det, der især fanger dine tanker?

Når du får en bevidsthed om, hvor de løber hen, får du også en mulighed at stoppe dem. En mulighed for at gribe ind inden, de løber for langt ud af en tangent. Så kan du i stedet koncentrere dig om det, du har bestemt, at du skal beskæftige dig med lige nu.

Når du i en periode skriver ned, hvad der fanger dine tanker, vil du kunne se et mønster. Vi har nemlig mønstre i rigtig meget af det, vi gør, for det er lettest for vores underbevidsthed.

Jo før du går i gang med at øve dig, jo før kan du være i nuet.

Hav det godt – lige nu.

 

 

Læs også På vej til nuet