!DOCTYPE html> insert_pixel_code_here

Så vigtig er din søvn

Din uge er hektisk, så det kan knibe for dig at komme tids nok i seng. Måske har du slet ikke tid til at gå ordentlig tid i seng? Så er det skønt med en weekend, hvor du kan indhente det forsømte og få lidt ekstra søvn.

Men det er en rigtig dårlig taktik.

For du får IKKE indhentet det forsømte.

Du kommer godt nok til at føle dig bedre tilpas.

Og du får samlet flere kræfter sammen til den kommende uge.

Ligesom du får rettet (lidt) op på dit immunforsvar (det bliver nemlig svækket af dårlig og manglende søvn).

Din søvn er vigtig for at du kan fungere godt

Men din koncentrationsevne kan du ikke få tilbage på sit fulde niveau – selvom du sover ekstra i weekenden. Det tager ganske enkelt længere tid at genopbygge den. Blandt andet fordi din hjerne skal gennem nogle processer for at blive toptunet, og de processer kan du ikke pace frem.

Din manglende koncentrationsevne har stor indflydelse på, hvor godt du kan gøre dit arbejde, hvor sikkert du færdes i trafikken, og hvor opmærksom du er i nuet.

Kunne du tænke dig at blive opereret af en læge, der ikke er fuld koncentreret?

Nej vel.

Det er det, du udsætter dig selv for.

At du bliver dårlig til at operere i dit liv, hvis du sover for lidt.

Det viser forskning om søvn

På Penn State University College of Medicine udsatte de en gruppe unge, sunde mennesker for et søvneksperiment. De måtte kun sove 6 timer per nat i 5 nætter, altså omkring ti timer for lidt. Derefter fik de lov til at sove 10 timer i hver af de efterfølgende to nætter.

Efter de 5 første nætter med for lidt søvn var mængden af stresshormoner steget, deres inflammationsniveau gået op, og deres hjernefunktion faldet. Det var helt forventeligt.

Men efter de 2 nætter med 10 timers søvn, som mange nok vil betragte som rigeligt til at komme sig igen, viste prøverne, at godt nok var både stress- og inflammationsniveauet faldet, men hjernefunktionen var ikke i orden endnu.

Det tager ganske enkelt længere tid for hjernen at restituere, når den ikke får den hvile, den har behov for.

Så vigtig er din søvn altså

Få jævn søvn

Noget af det bedste og mest effektive du kan gøre for at få en god søvn er REGELMÆSSIGHED.

Kan du gå i seng og stå op på nogenlunde samme tidspunkt hver dag – altså 7 dage om ugen – så får du størst udbytte af din søvn.

Din hjerne og din underbevidsthed kan godt lide regelmæssighed, for det giver mulighed for løbende at få bragt orden i systemerne, ryddet ud i rodet og kørt de kemiske processer, som skal til for, at tingene fungerer, som de skal.

Så hører du til de mange, som sover for lidt i hverdagen så overvej, om det ikke vil være muligt at ændre på det, så du får en mere regelmæssig og jævn søvn.

Har du udfordringer med din søvn og kunne tænke dig en at få ændret på det, så er du velkommen til at ringe til mig på 5192 1090 eller skriv på til mig.

Jeg vil gerne vide mere

Jeg har mange forskellige redskaber til at få en god søvn.

Du er også velkommen til at tilmelde dig  mit nyhedbrev og straks få 9 råd til at sove godt.

Tine Tangdal

De bedste hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009

Læs mere om Tine og hendes historie her

Skriv en kommentar

Alternatives naturelles aux traitements

Pas mal de patients cherchent a commencer avec de la medecine douce quand ils commencent a deceler des troubles de l’erection ou des plantes naturelles pour donner un coup de fouet a leur vie sexuelle. https://www.acheter-levitra.net/alternatives-naturelles.html C’est moins agressif, et bien moins gênant et difficile psychologiquement que d’aller consulter un medecin pour se faire prescrire un traitement contre les troubles de l’erection.