!DOCTYPE html> insert_pixel_code_here

Så vigtig er din søvn

Du har en hektisk uge, så det kan knibe med at komme tids nok i seng. Derfor er det skønt med en weekend, hvor du kan indhente det forsømte og få lidt ekstra søvn.

Kunne det være dig, der tænkte sådan? Så er du næppe alene.

Men det er en rigtig dårlig taktik.

For du får IKKE indhentet det forsømte.

Søvn og koncentration

Manglende søvn går ud over din koncentration

Du kommer godt nok til at føle dig bedre tilpas. Du får samlet flere kræfter sammen til den kommende uge.

Og du får rettet (lidt) op på dit immunforsvar (det bliver nemlig svækket af dårlig og manglende søvn).

Men din koncentrationsevne vil ikke være tilbage på sit fulde niveau – selvom du sover ekstra i weekenden.

Manglende koncentrationsevne har stor betydning for, hvor godt du kan gøre dit arbejde, hvor sikkert du færdes i trafikken, og hvor opmærksom du er i nuet.

Kunne du tænke dig at blive opereret af en læge, der ikke er fuld koncentreret?

Nej vel.

Det er det, du udsætter dig selv for.

 

At du bliver dårlig til at operere i dit liv, hvis du sover for lidt.

 

Det viser forskningen

På Penn State University College of Medicine udsatte de en gruppe unge, sunde mennesker for et søvneksperiment. De måtte kun sove 6 timer per nat i 5 nætter, altså omkring ti timer for lidt. Derefter fik de lov til at sove 10 timer i hver af de efterfølgende to nætter.

Efter de 5 første nætter med for lidt søvn var mængden af stresshormoner steget, deres inflammationsniveau gået op, og deres hjernefunktion faldet. Det var helt forventeligt.

Men efter de 2 nætter med 10 timers søvn, som mange nok vil betragte som rigeligt til at komme sig igen, viste prøverne, at godt nok var både stress- og inflammationsniveauet faldet, men hjernefunktionen var ikke i orden endnu.

Det tager ganske enkelt længere tid for hjernen at restituere, når den ikke får den hvile, den har behov for.

Så vigtig er din søvn altså.

 

Få jævn søvn

Noget af det bedste og mest effektive du kan gøre for at få en god søvn er REGELMÆSSIGHED.

Kan du gå i seng og stå op på nogenlunde samme tidspunkt hver dag – altså 7 dage om ugen – så får du størst udbytte af din søvn.

Din hjerne og din underbevidsthed kan godt lide regelmæssighed, for det giver mulighed for løbende at få bragt orden i systemerne, ryddet ud i rodet og kørt de kemiske processer, som skal til for, at tingene fungerer, som de skal.

Så hører du til de mange, som sover for lidt i hverdagen så overvej, om det ikke vil være muligt at ændre på det, så du får en mere regelmæssig og jævn søvn.

 

Har du udfordringer med din søvn og kunne tænke dig en at få ændret på det, så er du velkommen til at ringe til mig på 5192 1090 eller skriv på til mig.

Jeg vil gerne vide mere

 

 

 

Jeg har mange forskellige redskaber til at få en god søvn.

Du er også velkommen til at tilmelde dig  mit nyhedbrev og få straks 9 tips til at sove godt.

 

Af |2017-08-15T22:03:01+02:00april 24th, 2015|Blog om stress og effektivitet, Søvn|0 kommentarer

Om forfatteren:

Tine Tangdal - Specialist i stress og personlig effektivitet, stresscoach, forfatter, foredrags- og workshopholder · Se alle indlæg skrevet af Tine · Læs Tines historie her · 

Skriv en kommentar