På vej til nuet

Ønsker du at være på vej til nuet? Det kan jeg godt forstå, for når du er til stede i nuet, oplever du, at du har mere tid og overskud. Noget de fleste af os nok godt kan bruge mere af. Det kan dog kræve lidt øvelser at nå dertil , men det kan læres.

Første step, når du er på vej til nuet, er, at du fjerner eller begrænser de unødige, forstyrrende elementer, du har i dine omgivelser. I hvert fald mens du vil have dit fokus på nuet.

Et forstyrrende element er f.eks. mails, der popper op, telefoner, der ringer eller bipper og kollegaer eller børn, der kan henvende sig til dig.

Kort sagt, du skal skabe ro omkring dig, mens du øver dig i at være i nuet.

Er du på vej til nuet

Sådan vil du være på vej til nuet?

Vil du være i nuet, må du øve dig. Og det kræver, at du har ro omkring dig. Derfor må du gøre noget aktivt for at skabe den nødvendige ro.

Det kan du gøre ved at fjerne lyd og autobesked på modtagne mails, så de ikke tage din opmærksomhed. I stedet kan du tjekke din indbakke på nogle faste tidspunkter eller i mellem dine opgaver.

Det er også en rigtig god ide,  at du slår lyden af din telefon, og fjerner den helt ud af dit synsfelt. For de fleste af os er nysgerrige og bliver let fanget, hvis vi ser, at der sker noget på telefonen. Mon det ikke også gælder dig?

Vær alene til lokalet, hvis det er muligt. Du kan eventuelt sætte en seddel på døren om, at du ikke vil forstyrres.

Kan du ikke være alene, så gør opmærksom på, at du ikke er tilgængelig for de andre. Det kan f.eks. ved ved at sætte et rød plag eller et Adgang forbudt-skilt på dit bord.

Det er også vigtigt, at du placerer dig på en måde, så du så vidt muligt ikke kan se de andre. For når de bevæger sig, vil det let kunne fange din opmærksomhed.

Kort sagt skab dit eget private rum, hvor du kan være i dit eget selskab, så du får mulighed for at koncentrere dig 100 % om én ting ad gangen – at være i nuet.

Jo bedre du er til at skabe dette rum, jo lettere vil du kunne vænne dig til at være i nuet. Når du har lært at at være i dit eget selskab og arbejde koncentreret med det, du har sat dig for, får du lettere ved også at være i nuet i andre situationer.

 

God fornøjelse på vej til nuet. 

Læs også: At være i nuet

 

Tine Tangdal, Stressekspert

Mange hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009.

Læs mere om Tine og hendes historie her.

  • Blog kategorier

  • Tine Tangdal, ved noget om langvarige stress symptomer
  • Kontakt Tine på
    51 92 10 90

    Eller klik her

  • Mere til dig:

    Inden jeg går på ferie-liste

    En Inden-jeg-går-på-ferie-liste kan hjælpe dig med at få og bevare overblikket over alle de ting, du skal nå inden din ferie. Med den kan du sikre, at du når de ting, der er vigtige for dig

    Læs mere »
    Koncentrationsbesvær, er det noget du oplever?

    Oplever du koncentrationsbesvær?

    Koncentrationsbesvær er blevet en del af min arbejdsdag. Næsten hver dag. Så jeg kender en del til en række forskellige varianter – og heldigvis også en del til, hvordan den kan undgås eller styres.

    Læs mere »
    Drømmer du om at sove godt

    Vil du sove godt?

    Vil du sove godt? Hvis du drømmer du om at sove godt, så er det en drøm, der højst sandsynlig kan gå i opfyldelse. Søvn

    Læs mere »
    Vil du være i nuet

    At være i nuet

    At være i nuet Jeg sætter stor pris på at være i nuet. Det er ikke noget, jeg altid har været opmærksom på. Og det

    Læs mere »

    Genfind din koncentration

    Få guiden, der hjælper dig og din koncentration på ret køl igen. 

    Du vil samtidig få abonnement på mit nyhedsbrev. 

    Persondatapolitik