På vej til nuet

Når du er til stede i nuet betyder det, at du oplever, at du har mere tid og overskud. Noget de fleste af os nok godt kan bruge mere af. Det kan dog kræve lidt øvelser at nå dertil , men det kan læres.

Første step på vejen til at du er mere i nuet, er, at du fjerner eller begrænser de unødige, forstyrrende elementer, du har i dine omgivelser. I hvert fald mens du vil være i nuet.

Et forstyrrende element er f.eks. mails, der popper op, telefoner, der ringer eller bipper og kollegaer eller børn, der kan henvende sig til dig.

Kort sagt, du skal skabe ro omkring dig, mens du øver dig i at være i nuet. 

 

Nuet er der hvor livet leves

Vil du øve dig i at være i nuet?

Skal du øve dig i at være i nuet, må du gøre noget aktivt for at skabe den nødvendige ro.

Det kan du gøre ved at fjerne lyd og autobesked på modtagne mails, så de ikke tage din opmærksomhed. I stedet kan du tjekke din indbakke på nogle faste tidspunkter eller i mellem dine opgaver.

Det er også en rigtig god ide,  at du slår lyden af din telefon, og fjerner den helt ud af dit synsfelt. For de fleste af os er nysgerrige og bliver let fanget, hvis vi ser, at der sker noget på telefonen. Mon det ikke også gælder dig?

Vær alene til lokalet, hvis det er muligt. Du kan eventuelt sætte en seddel på døren om, at du ikke vil forstyrres.

Kan du ikke være alene, så gør opmærksom på, at du ikke er tilgængelig for de andre. Det kan f.eks. ved ved at sætte et rød plag eller et Adgang forbudt-skilt på dit bord.

Det er også vigtigt, at du placerer dig på en måde, så du så vidt muligt ikke kan se de andre. For når de bevæger sig, vil det let kunne fange din opmærksomhed.

Kort sagt skab dit eget private rum, hvor du kan være i dit eget selskab, så du får mulighed for at koncentrere dig 100 % om én ting ad gangen – at være i nuet.

Jo bedre du er til at skabe dette rum, jo lettere vil du kunne vænne dig til at være i nuet. Når du har lært at at være i dit eget selskab og arbejde koncentreret med det, du har sat dig for, får du lettere ved også at være i nuet i andre situationer.

Synes du det er svært på egen hånd, så kontakt mig. Jeg vil gerne hjælpe dig på vej. Du kan ringe til mig på 5192 1090 eller du kan skrive en mail til mig.

Tine Tangdal, Stressekspert

Mange hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009.

Læs mere om Tine og hendes historie her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

  • Blog kategorier

  • Tine Tangdal, ved noget om langvarige stress symptomer
  • Kontakt Tine på
    51 92 10 90

    Eller klik her

  • Vil du sove godt
  • Få minikurset, der kan ændre din søvn. 

    God søvn styrker din effektivitet og  mindsker din stress.

    Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet, hvor du får endnu flere råd, viden og tips til styre og undgå stress samt øge din effektivitet.