!DOCTYPE html> insert_pixel_code_here

Overspringshandlinger

Når du læser dette, er det nok, fordi  du laver overspringshandlinger. Så kan jeg betro dig, at du ikke er alene. 95 % indrømmer nemlig, at de laver overspringshandlinger i et eller andet omfang. Om de sidste 5 % vitterlig ikke laver nogen, eller om de ikke opdager eller vil erkende dem, må stå hen i det uvisse. Personligt kender jeg ikke nogen, som aldrig laver nogen. Mig selv inklusive.

Det kan være møghamrende irriterende med overspringshandlinger, for de er skyld i, at det, du havde regnet med at bruge din tid og kræfter på, bliver udskudt eller måske slet ikke gjort.

Så ærgerligt, for det giver dig følelser som utilfredshed, ikke at slå til og at spilde din tid.

Ikke særlig rare følelser, som kan påvirke din selvtillid og selvværd.

Derfor er god grund til, at du er opmærksom på dine overspringshandlinger!

 

Hvad er overspringshandlinger egentlig?

Hvis du er opmærksom på dine overspringshandlinger, vil du opleve, at de har et formål eller en forklaring.

For en overspringshandling er en udskydelse af enten en opgave, en aktivitet eller en beslutning.

Noget du er på flugt fra.

For det virker svært, kedeligt, frygtindgydende eller uoverskueligt for dig. Det er dog næppe noget du er bevidst om i øjeblikket, hvor du laver overspringshandlingen.

At du griber til en udskydelse, forværrer som regel blot situationen for dig.

Derfor er en overspringshandling en irrationel udskydelse. En irrationel handling.

 

Er alle udskydelser så en overspringshandling?

De fleste, jeg hjælper, er irriterede på sig selv over, at de ikke kan være mere effektive eller bare kan se at få klaret de ting, de har sat sig for.

 

Overspringshandlinger

Er din kaffe en belønning eller en overspringshandling?

De bebrejder sig selv, at de laver overspringshandlinger.

Når jeg så går dem på klingen, så viser det sig, at det langt fra altid handler om, at de laver overspringshandlinger.

Nogen gange så har de rent faktisk brug for en udskydelse.

Hvor det giver god mening, at de ikke handler lige nu. Hvor det giver dem et bedre udbytte at vente med opgaven, aktiviteten eller beslutningen.

Hvor det både er klogt og smart.

Det kan være en rigtig god ide med en udskydelse, hvis du

⇒  er for træt

 ikke har energi nok lige nu

 mangler noget vigtigt for at kunne blive færdig. Det kan være nogle ting, noget viden eller nogle færdigheder

 

I disse tilfælde er en udskydelse altså IKKE en overspringshandling.

 

Hvordan undgår eller minimere jeg mine overspringshandlinger?

Det allerførste der skal til, er at du bliver opmærksom på dem. Det er jo svært at ændre på noget, du ikke ved. Og overspringshandlinger kan godt hænge sammen med dine vaner eller handlemønstre.

F.eks. kan det være, at når du skal ringe og bestille tid til tandlægeeftersyn, så skal du først til have en kop kaffe, så du har det lidt rart, når du skal ringe. Eller før du tager fat på en bestemt opgavetype, skal du lige have en lille snak med en bestemt kollega, også selv om det intet har med opgaven at gøre, men hun kan give dig lidt medfølelse.

I disse eksempler har der listet sig en lille overspringshandling ind, inden du går i gang med den egentlige opgave, men det er helt unødvendigt.

 

Når du laver overspringshandlinger, er det så især inden for nogle bestemte områder?

Vi har en tendens til at lave overspringshandlinger inden for særlige områder.

Det kan være områder, som

♦  Arbejde: Nogle bestemte arbejdsopgaver

♦  Daglige gøremål: Indkøb, tøjvask, lave mad mv.

♦  Sundhed: Spise sundere, gå til lægen, træning

♦  Økonomi: Tjekke din konto, din forskudsopgørelse, dit budget, dit regnskab, momsangivelse

♦  Uddannelse: Tilmelde dig kurser, læse lektier, opdatere din viden

 Personlig pleje: Bruge tandtråd, frisør, tage fodbad, gå til massage

 Familie: Besøge din gamle mor, sende fødselsdagkort, ringe til faster Oda

 Andet?

Er du klar over, hvor du har en særlig risiko for at gribe til overspringshandlinger, så ved du, hvor du skal være særlig opmærksom.

 

Sådan gør du, når du møder en overspringshandling

1.   Stop op. Prompte! Ikke noget med at du lige skal gøre det færdigt. Stop op og slip alt, du har i hænderne.

2.   Flyt dig fra din overspringshandling – væk fra PC, avis, kaffemaskine, kollega etc.  Gå væk.

3.   Spørg dig selv: Hvorfor flygtede du over i en overspringshandling? Hvad er det, du ville flygte fra? Hvorfor har du brug for flugt?

4.   Spørg nu dig selv: Hvilken lille ting kan jeg gøre, for at komme i gang med den opgave, jeg har modstand på? Alting kan deles op i mindre bidder – og små bidder er lettere at tygge sig igennem. Så find den lille bid, du godt kan tage fat på nu, straks.

5.   Nu har du klaret den første lille bid – hvad kan du så tage fat på? Når du tager en lille bid ad gangen, kommer du bedre og bedre i gang med det, du flygtede fra. Du vil opdage, at du godt kan overkomme den. Du vil opleve en stor tilfredshed ved at kunne gå direkte til opgaven i stedet for at bruge tid og ressourcer på overspringshandlinger.

 

Når du angriber dine overspringshandlinger på denne måde, vil du opleve, at du efterhånden vil stoppe med at lave dem i de pågældende situationer. For du vil få tillagt dig nogle nye vaner og handlemønstre. Vaner og handlemønstre, som vil give dig større tilfredshed og større effektivitet.

 

Synes du, det er svært at finde og bryde dine overspringshandlinger på egen hånd, så er du velkommen til at kontakte mig, så jeg kan hjælpe dig.

Du kan ringe til mig på 5192 1090 eller skrive til mig – klik på knappen herunder.

Jeg vil gerne have hjælp

 

 

 

Af |2016-11-29T21:43:19+00:00maj 26th, 2016|Blog om stress og effektivitet, Effektivitet, Tid|0 kommentarer

Om forfatteren:

Tine Tangdal - Specialist i stress og personlig effektivitet, stresscoach, forfatter, foredrags- og workshopholder · Se alle indlæg skrevet af Tine · Læs Tines historie her · 

Skriv en kommentar