!DOCTYPE html> insert_pixel_code_here

Oplever du koncentrationsbesvær?

Koncentrationsbesvær er blevet en del af min arbejdsdag. Næsten hver dag. Så jeg kender en del til en række forskellige varianter – og heldigvis også en del til, hvordan den kan undgås eller styres.

Koncentrationsbesvær er bestemt ikke sjovt, hvis det fylder meget i din hverdag. Det gjorde det i min, dengang jeg var ramt af stress. Og det fylder meget i mange af mine kunders hverdag. Derfor bruger jeg en del tid på at arbejde med koncentrationsbesvær.

I dag oplever jeg den kun selv en gang imellem. Det er især, hvis jeg er træt. Eller skal i gang med noget, jeg synes er svært eller kedeligt. Og så kan den faktisk give god mening.

 

Hvad er koncentrationsbesvær

Begrebet koncentrationsbesvær bliver flittigt brugt i mange sammenhænge. Men det er ikke lykkedes mig at finde en egentlig definition på, hvad det er.

Hvis jeg selv skal komme med et forslag på en definition, må det være:

 

Besvær med at holde fokus på det, du er eller vil i gang med.

 

Årsager til koncentrationsbesvær

Til gengæld er det muligt at finde meget om årsager til koncentrationsbesvær. Nogle årsager er mere alvorlige end andre. Nogle optræder hyppigere end andre. Og nogle årsager er lettere at gøre noget ved end andre.

Har du koncentrationsbesvær

Gør dit koncentrationsbesvær, at du ikke får lavet dine ting?

Her er en række af de mest almindelige årsager:

  • Stress
  • Angst
  • Søvnproblemer
  • Nogle diagnoser, f.eks. ADHD
  • Overgangsalder
  • Arbejdsbyrde
  • Nogle behandlinger, f.eks. kemoterapi
  • Visse medicintyper
  • Stofmisbrug
  • Alkohol
  • Bekymringer
  • Usikkerhed
  • Manglende overblik

Det kan også være lidt enklere ting som:

  • Væskemangel
  • Manglende søvn
  • Igangværende ændringer af vaner f.eks. rygestop, sukkerafvænning og lignende

 

Så det kan være meget forskelligt, hvad der kan give dig koncentrationsbesvær.

 

Hvordan får du styr på din koncentration

Nogle af årsagerne er ikke noget jeg hverken kan eller vil vejlede om, for det er ikke der, jeg har mine kompetencer. Årsager som medicin, ADHD, lægelige behandlinger, stofmisbrug og alkohol kræver rådgivning fra læger og andre fagpersoner inden for de områder.

Men en stor del af de øvrige har jeg gode erfaringer med at hjælpe med.

 

Her er nogle forslag til, hvad du kan gøre, når du har:

 

Søvnproblemer, så læs blogindlæggene Så vigtig er din søvn  og Får du søvn nok

 

Bekymringer eller er usikker, så læs Tankemylder  og Har du dårlig samvittighed

 

Stress, så læs Stress -kan det virkelig passe?, Kvit din stress  og Hvad er stress

 

Manglende overblik, så læs Overspringshandlinger  og Kend dine afbrydelser

 

Jeg bliver også selv ramt ind imellem. Så oplever du koncentrationsbesvær, er du ikke alene – så absolut ikke.

Men det gør det ikke mindre vigtigt, at du reagerer på det. Og jo før du handler, jo før kan du komme af med dit koncentrationsbesvær.

 

Vil du have min hjælp og sparring til at få styr på din koncentration, så skriv til mig.

Jeg vil have min koncentration tilbage

 

 

Af |2017-08-30T11:54:13+02:00august 30th, 2017|Blog om stress og effektivitet, Effektivitet, Stress, Søvn|0 kommentarer

Om forfatteren:

Tine Tangdal - Specialist i stress og personlig effektivitet, stresscoach, forfatter, foredrags- og workshopholder · Se alle indlæg skrevet af Tine · Læs Tines historie her · 

Skriv en kommentar