!DOCTYPE html> insert_pixel_code_here

Offline eller online i ferien?

Jeg bliver ofte spurgt, om man skal være offline eller online i ferien. Tja, mit umiddelbare svar vil til hver en tid være offline. Men verden har ændret sig i de seneste 10-20-30 år.

I dagligdagen bliver du bombarderet med indtryk fra mails, nettet, tv, aviser, telefonen og meget, meget mere. Så din hjerne bliver overloadet med indtryk og opgaver, som kræver, kræver og atter kræver af den. Derfor vil den have godt af at gå en offline periode, hvor den kan få ryddet op, lagt på plads, få renset ordentlig ud og kunne tage tingene i et roligt tempo – Det lyder da også tillokkende, ikk?

Der er mange ting, som det er blevet helt naturlige at gå online og tjekke. Ting som nærmest ikke kan lade sig gøre UDEN, at du går online: Skal du finde vej eller booke et hotel, skal du se åbningstider på forlystelser osv.osv., så er det hurtigt, let og smart at hoppe på nettet og få svar. Og med smartphone og Ipads lige ved hånden er det endnu lettere.

Så realiteten er for de fleste af os, at vi vil være online i ferien – i det mindste ind imellem

– og  det kan give god mening  at være det.

 

Så skal du være obs

Er du offline eller online i ferien?

Er du offline eller online i ferien?

Ved du, at du ikke kan eller vil være 100 % offline, så skal du dog sørge for at være opmærksom på det. Ellers kan du let komme til at skyde dig selv i foden. For får du ikke koblet helt af fra din hverdag i din ferie, vil du næppe få samlet lige så meget energi og overskud sammen, som hvis du gik helt offline, og så vil din risiko for at løbe sur i din hverdag og måske blive ramt af stress være betydelig større.

Det du skal være opmærksom på er:

HVORDAN du er online

HVOR MEGET du er online og

HVORFOR du er online

 

Kort sagt, du skal være BEVIDST om dit onlineforbrug.

Med et bevidst onlineforbrug kan du (og din hjerne) få så stor et udbytte af din ferie, som overhovedet muligt. Dine ferier er nødvendige, hvis du skal have ladet dine batterier op og samlet energi til at kunne holde året igennem.

 

Hvorfor skal du være opmærksom på:

HVORDAN: Det gør en forskel for dig om du er online på din smartphone, Ipad eller pc. For de er mere eller mindre lette liiiige at gribe fat i. Pc’en kræver ofte et lidt mere bevidst valg, for du skal gå hen til den, tænde den (og det tager længere tid end på Ipad’en). Omvendt så kan den som regel lidt mere end de andre medier og den kan være rarere at sidde og arbejde på, hvis du har behov for at koncentrere dig. Smartphone og Ipad er til gengæld hurtige og lette at hoppe online på, og derfor kommer du måske lettere til at gøre det – uden de store overvejelser?

 

HVOR MEGET:  Hvor ofte er du online, og hvor længe? Er det nødvendigt, at du er online? Skal du tjekke (arbejds)mails, facebook, Instagram mv.? Det er nogle af de spørgsmål, du med fordel kan stille dig selv. Mange er mere online i hverdagen end, de lige forestiller sig. Overfører du dine (u)vaner fra hverdagen til din ferie? Hvor meget synes du, det er i orden at være online i din ferie?

 

HVORFOR: Her ligger guldet måske gemt for dig, hvis du vil være mindre online i din ferie. For hvorfor er du overhovedet online? Af vane, tidsfordriv eller overspringshandling? Giver det dig noget udbytte, at være online? Vil du hellere bruge din tid, din ferie og dit liv på noget andet?

 

Vil du have regler for at være online i ferien?

Vil du have gavn af at have nogle regler for dit onlineforbrug i din ferie? Så sæt et regelsæt op for dig selv (og måske også for dem du holder ferie sammen med) allerede inden ferien. Skriv dem ned, læs dem og frem for alt OVERHOLD dem.

Femina har interviewet mig om onlineafhængighed, er det noget du kan genkende?

Læs også Få fuld glæde af din ferie.

 

Rigtig god ferie.

Skriv en kommentar

Alternatives naturelles aux traitements

Pas mal de patients cherchent a commencer avec de la medecine douce quand ils commencent a deceler des troubles de l’erection ou des plantes naturelles pour donner un coup de fouet a leur vie sexuelle. https://www.acheter-levitra.net/alternatives-naturelles.html C’est moins agressif, et bien moins gênant et difficile psychologiquement que d’aller consulter un medecin pour se faire prescrire un traitement contre les troubles de l’erection.