Jeg er kommet ind i en dårlig vane med at vågne meget tidligt hver morgen (ved 4.30-tiden). Min hjerne kører på højtryk, og jeg har svært ved at falde i søvn igen, så jeg er træt, når jeg står op. Hvordan får jeg stoppet det væld af tanker, jeg får på det tidspunkt?

Hilsen Anita

Kære Anita,

At din hjerne kører på højtryk på den måde kan være vanvittig irriterende og forstyrrende. Så det er godt, at du skriver, for du kan slippe af med det igen.

Du har selv fat i en vigtigt grund til dit tankemylder:  En dårlig vane.

Virkelig megen tankemylder går fra at være noget, der opstår nogle få gange til i stedet at blive en dårlig vane.

Det er ikke noget problem for dig, når du en enkelt nat eller to har en hjerne der kører på højtryk over noget, der er sket i dit liv. Eller at du ligger og får ideer og tænker videre på dem. Selvom du får mindre søvn de nætter er det ikke noget, som vil have indflydelse på dit almene velbefindende.

Men begynder det at blive et tilbagevendende mønster, at du vågner og så kører din hjerne på højtryk, så vil det komme til at påvirke din søvnmængde og derved din funktionsduelighed. Og så er det en helt anden snak.

Hvad er årsagen til, at din hjerne kører på højtryk

Nu kender jeg ikke årsagen til dit tankemylder. Så jeg ved ikke, om det din hjerne kører på højtryk med, er ideer og ideudvikling. Eller om det er fordi, der er sket noget dårligt i dit liv.

Er det ”bare” fordi din hjerne kører med ideer, er det noget, som du selv har fuld indflydelse på. Det er dit hoved og dig, der vælger at bruge tid og kræfter på det. Det er typisk ting, hvor du selv har stor indflydelse på, hvor meget det skal fylde.

Er det derimod fordi, der er sket noget dårligt i dit liv, så er det næppe noget, som du ikke har fuldt indflydelse på. For eksempel hvis der er en af dine nære, der er ramt af alvorlig sygdom. Her kan du jo ikke fjerne sygdommen, bestemme behandlingen eller afgøre, hvor længe det skal stå på. Den slags ting sætter som regel gang i forestillinger om, hvor galt det kan gå, og hvad det vil betyde for dig og andre omkring dig. Her har du ikke nær så megen indflydelse på hele resultatet. Men du har stadig indflydelse på, hvordan du vil reagere på situationen.

Og her har du fællesnævneren for begge typer situationer: Du har selv indflydelse på, hvor meget du vil reagere på dem.

At jeg nævner disse to typer scenarier er, fordi jeg ofte bliver mødt med protesten:  ”Jamen, jeg kan jo ikke styre de ulykker, der sker i mit liv. ”

Og det er ganske rigtigt.

Du kan ikke styre alt, hvad der sker. Men du kan styre, hvor meget det skal forstyrre dig.

Ikke forstået som om, at du bare kan være følelseskold og ikke vil blive påvirket af det, der sker. Nej, det, jeg mener, er, at du i høj grad selv kan styre, om din hjerne skal køre på højtryk med tanker om det, der er sket.

hjerne kører på højtryk

Din hjerne kører på højtryk, fordi….

Desværre findes der ikke noget quick fix til at stoppe tankemylder. Lige nu er det din dårlige vane med at køre tankeoverload, der styrer dig. Vil du gerne stoppe at din hjerne kører på højtryk, så er du nødt til at vælge, at beslutte, at det er det, du vil.

Dine vaner bliver nemlig styret af din underbevidsthed, og den ELSKER vaner. For vaner er så dejlig nemme for den at håndtere. Det er nærmest som blot at skulle trykke på en knap, så kører vanen automatisk afsted i den vante rille.

Skal du bryde den rille, så må du tage din bevidsthed til hjælp. For den kan overrule din underbevidsthed. Derfor er det afgørende, at du tager en beslutning om, at du vil af med din dårlige vane. Gør du ikke det, vil det være alt for svært for dig få din underbevidsthed til at forstå, at du mener det.

Når du har tankemylder om natten, er du nødt til allerede at begynde dine vaneændring INDEN du lægger dig til at sove.

Det skal du gøre

Jeg vil foreslå dig, at du skriver ned, hvad det er din hjerne kører på højtryk med om natten. Skriv det så præcist, som du kan. Når du har noteret det, så sig til dig selv, at nu har du parkeret din tanker på papiret. Og der skal de blive. Det er vigtigt med denne markering, for den skal du bruge senere på natten, når du vågner og din hjerne kører på højtryk igen.

Når det sker, så sig til dig selv – og din underbevidsthed – at du har parkeret tankerne på papiret, så nu vil du ikke bruge kræfter på dem. Læg dig eventuelt om på den anden side for at markere et skifte, og koncentrere så din tankevirksomhed om et enkelt ord, en lille, let melodi eller noget andet enkelt, som ikke kræver noget særligt af dig. Bliv ved med at give denne ene ting din opmærksom, også selv om, din tanker prøver at tage styringen. Lad være med at give dem opmærksomhed. Blive ved dit ord eller melodi. På den måde signalerer du til din underbevidsthed, at du ikke vil følge din vane mere.

Er du vedholdende, vil du opleve, at du får mindre og mindre tankemylder.

Der er mange af mine kunder, der har haft stor gavn af at arbejde med deres irriterende tankemylder på denne måde, så prøv at se, om du ikke også kan få vendt din dårlige vane til god søvn.

Du skal være opmærksom på, at det nok vil tage dig nogle nætter, for du får fuldt udbytte af metoden. For vaner er stædige. Ligesom det sagtens kan være, at du fortsat vil vågne op omkring kl. 4.30. For det er helt normalt at vågne på hen ad morgenstunden. Det behøver du ikke opfatte som et problem, hvis du blot når til at kunne falde i søvn igen efter relativt kort tid.

Vil du læse endnu mere om at få styr på tankemylder, så læs også blogindlægget

Har du en kommentar….

Så smid den gerne neden for i kommentarfeltet.

Måske har du et godt tip eller interessante erfaringer med, at din hjerne kører på højtryk.

Tine Tangdal, Balancepartner

De bedste hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009

Læs mere om Tine og hendes historie her