Mangler du tid?

Jeg tror aldrig, jeg har mødt et menneske, som ikke godt kunne bruge mere tid. Til at arbejde i dybden med en opgave, til at nå flere ting, til at holde fri.

Tid til et-eller-andet, som dette menneske længes efter.

Ofte bliver ønsket sagt med et dybt suk eller lidt vrede og irritation i stemmen.

Hvad mangler du tid til?

 

Du kan få mere tid

Nu er det, at jeg vil påstå, at du godt kan få mere tid.

For jeg ved at netop med tid, så:

Det er bare nogle af de ting, der kan være skyld i, at du ikke når, hvad du gerne vil.

Kan du få styr på bare nogle af de steder, hvor den forsvinder uden at give dig værdi, så får du frigivet tid – og overskud.

Og det med overskud er vigtigt, for netop mangel på overskud er ofte medvirkende til, at du ikke ser de steder, hvor du mister tid. Så bliver det selvforstærkende:

Kan du finde plads til nogle af de ting, du ønsker dig, så vil du kunne indkassere din gevinst i form af
  • større tilfredshed
  • bedre produktivitet
  • mere glæde
  • større viden
  • mindre stress
  • mere respekt
  • større selvværd
  • bedre indtjening

Gevinster, der er værd at gå efter.

Mangler du tid, så se de her tips til at få mere tid

Tip 1

Har du overvejet, hvor meget tid du bruger på at TÆNKE på, at du ikke har nok af netop det?

Tænker du jævnligt på, hvor rart det ville være hvis…, så kan det hurtigt blive til en hel del, hvor du blot tænker på det, du gerne vil opnå. I stedet for at handle på det. Tid, som ikke giver dig værdi, tværtimod.

Så næste gang du tager dig i at ønsketænke på en bestemt ting, så grib i stedet et stykke papir.

Noter nu:

  1. Hvad er det du vil have tid til (overskriften)
  2. Hvor meget kræver det (ved du det ikke præcis, så kom med et gæt)
  3. Hvilke elementer (regnemaskine, kaffekop, notesbog etc.), du skal bruge for at komme i mål med den
  4. Kan det deles op i mindre underopgaver, så gør det
  5. Skriv, hvad det vil give dig at få gjort netop denne ting – din gulerod

 

Næste gang du kommer til at tænke på denne ting, så grib din liste og se om du ikke kan løse en underopgave af den eller kan finde en ting frem, som du skal bruge til den. Så er du pludselig i gang med at nå dit mål.

Tip 2

Stop en gang imellem f.eks. en gang om ugen og spørg dig selv: Er det virkelig en nødvendig opgave, jeg er i gang med lige nu?

Ofte bruger vi vores tid på ting, fordi det plejer vi. Men det er jo ikke nødvendigvis det samme som, at det stadig er god ide at bruge kræfter på den. Måske er det blevet overflødigt eller uinteressant. Måske kan en anden lige så godt løse den og oven i købet være glad for at få opgaven.

Kan du droppe en ting, giver det plads til noget andet.

 
Tip 3

Overspringshandlinger kan stjæle meget af din tid, så det kan som regel betale sig at begrænse dem. Du kan læse mere om overspringshandlinger her.

 
Jeg er ret sikker på, at du let vil kunne få mindst 15 minutter frigivet hver dag, Mange dage endnu mere, hvis du begynder at kigge efter.
Tine Tangdal, stresscoach og kan hjælpe med tankemylder

Mange hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009.

Læs mere om Tine og hendes historie her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

  • Blog kategorier

  • Tine Tangdal, ved noget om langvarige stress symptomer
  • Kontakt Tine på
    51 92 10 90

    Eller klik her

  • NYT KURSUS

    SLIP DIT TANKEMYLDER

    og få overskud og ro