Langvarige stress symptomer er altid til stede, hvis du er ramt af stress og føler dig presset og dårligt tilpas. Det kan dog være meget forskelligt, hvilke symptomer du har, og hvor længe de skal være til stede for, at du skal opfatte dem som langvarige symptomer.

Det gør det lidt mere kompliceret, men i det følgende vil jeg prøve at gøre det tydeligere for dig, hvad langvarige stress symptomer er, og hvornår det er vigtigt, at du reagerer.

Forskelle og ligheder på kortvarige eller langvarige

Principielt er et stress symptom langvarigt, når det varer mere end blot et øjeblik. Så i tid behøver symptomet ikke være særlig langvarigt. Det kan gøre det lidt forvirrende.

Til forskel fra stress SYMPTOMERNE så skelner vi mellem kortvarige og langvarig STRESS.

Til den kortvarige stress hører her-og-nu stress symptomerne, som for eksempel er hjertebanken, svedige håndflader, tics, muskelspændinger og sommerfugle i maven. Symptomer, der opstår lige i det splitsekund, hvor der er noget, der sætter gang i din stressreaktion.

Det kan både være en fysisk ting, som en dør, der smækker i. Eller en psykisk, som at du kommer i tanke om, at du har glemt at give en besked videre, at du skal til tandlægen eller noget andet, som du forbinder med noget dumt eller ubehageligt.

Det, der sætter gang i din her-og-nu stress, behøver altså ikke være noget, som er direkte farligt for dig, selv om det er det, din stressreaktion i bund og grund er tænkt til.

Din stressreaktion er et fantastisk beredskab, du har, som på et ganske kort øjeblik optimerer dine muligheder for, at du kan redde dig ud af en farlig eller svær situation med livet i behold.

Og det er et beredskab, som du får aktiveret et antal gange hver eneste dag uden, at du lægger mærke til det, f.eks. hvis du er ved at snuble, eller at du opdager, at du har et møde om få minutter. Her hjælper stressreaktionen dig med at handle hurtigt og giver dig flere kræfter til at komme godt ud af situationen.

Smart, ikke?

Langvarige stress symptomer

De kortvarige kan blive til langvarige stress symptomer

Det, der ofte sker, og som kan føre dig til mere alvorlig stress, er, at dine små kortvarige stress symptomer begynder at komme i tide og utide. Altså at du får aktiveret dem rigtig mange gange om dagen.

Det kan der sagtens være gode grunde til.

For eksempel, at du opholder dig et sted, hvor der er en dårlig stemning. Du kan selv være en del af det, men det behøver du faktisk ikke engang. Bare det at stemningen er dårlig, og at du føler dig utryg eller frygter, at dem omkring dig

  • vil vrisse af hinanden

  • komme med dumme kommentarer

  • eller ligefrem kan skændes

kan være nok til, at dine her-og-nu stress symptomer aktiveres.

Så selv om du ikke er udsat for en direkte trussel, kan du nå at få mange stress symptomer i løbet af dagen og derved mange stresshormoner i din krop.

Er du i den situation i en længere periode, så bliver dine kortvarige stress symptomer derfor til mere langvarige.

Samtidig med, at du sandsynligvis vil opleve, at du får andre stress symptomer, som er mere alvorlige – i første omgang er det nok de periodiske stress symptomer, du også får. Det er ofte symptomer som søvnproblemer, humørsvingninger og koncentrationsbesvær.

Dem kan du godt tåle at have i 2-4 uger, hvis du herefter slipper af med din stress.

Sker det ikke, så kan du risikere at ende i de alvorlige stress symptomer, som glemsomhed, smerter, forværring af sygdomme eller lidelser. De alvorlige stress symptomer kan give dig rigtig grimme problemer og langvarige skader. Du kan se mere om de forskellige stress symptomer og deres alvorlighed her.

Altså kan dine her-og-nu symptomer bliver til langvarige stress symptomer ved, at du får dem hyppigt over en længere periode. Samtidig begynder du at få mere alvorlige stress symptomer som i sig selv har længere varighed.

Langvarige stress symptomer

Der er sådan set ikke nogle stress symptomer, der i sig selv kaldes langvarige, alene fordi de varer lang tid. Derimod omtales nogle stress symptomer som langvarige stress symptomer, fordi du får dem i lang tid.

Er du endt i alvorlig stress, så vil de symptomer, du har, være en kombination af her-og-nu symptomer, periodiske symptomer og af alvorlige stress symptomer.

Er du kun moderat stresset, vil du have en kombination af her-og-nu og periodiske symptomer.

Når jeg taler med mine stresskunder og andre, så oplever jeg, at de ofte tror, at de har langvarige stress symptomer, netop fordi de har haft symptomerne i lang tid. Men det er deres stress, de har haft i lang tid.

Med mindre det er hududslet eller tilsvarende symptomer, der kræver heling, så vil stress symptomerne som regel være on and off i døgnets løb. Det registrerer de bare sjældent. De har en følelse af, at de er der hele tiden.

Det er én af de ting, jeg hjælper dem med at finde ud af – for det kan være svært at gøre på egen hånd. Og med de mange mennesker, jeg har hjulpet af med deres stress, så er mit erfaringsgrundlag med netop lære dig at blive skarp på dine egne stress symptomer, og hvornår de er i spil, stor.

Og netop at få denne bevidsthed kan være helt afgørende for, at du får skovlen under stressen og kan tage styringen over den.

Har du mon langvarige stress symptomer?

Det er årsagen til dine langvarige stress symptomer

Langt de fleste af de mange, jeg har hjulpet af med deres stress, er blevet overraskede over mængden af stressepisoder, de havde.

De havde nemlig slet ikke lagt mærke til, hvad der foregik, før de havde nogle af de periodiske stress symptomer. Og selv dér tøvede de med at handle, indtil de alvorlige stress symptomer virkelig begyndte at gøre ondt.

Det er en skam, for havde de lyttet til de her-og-nu symptomer, deres krop gav dem allerede på et tidligt tidspunkt, så havde deres stress slet ikke behøvet at accelerer. Og de kunne have undgået både, at symptomerne blev til langvarige stress symptomer, og at deres stress nåede så højt et niveau.

”Tine har været det helt rigtige valg for mig, da jeg blev sygemeldt med stress. Alle øvelser og råd var meget håndgribelige, og jeg havde en liste af øvelser hver uge, som jeg skulle udføre. Det gjorde, at jeg selv kunne slippe tøjlerne lidt og bare gøre som Tine sagde, og det gik meget hurtigt fremad.” 

Helle Jensen

Nøglen til at undgå langvarige stress symptomer

Da der altid kommer kortvarige her-og-nu symptomer lige, når der sker noget, som tricker dit stressberedskab, så gælder det om, at du lytter til det, din krop fortæller dig, når den giver dig disse symptomer.

Når det sker, så find ud af, HVAD det er, der giver dig denne reaktion.

Kender du den præcise årsag til dine her-og-nu stress symptomer, så overvej:

  • Har det overhovedet noget med dig at gøre?

    Forbavsende ofte har årsagen til stressen reelt ikke noget som helst med dig at gøre. Du har blot været med på en lytter, eller synes du skal give din mening til kende. Men behøver du det?

    Har det ikke noget med dig at gøre, så lad være med at bruge flere tanker og mere energi på det.

  • Har det noget med dig at gøre, så find ud af, hvad DU kan gøre for, at du kan få ro på igen. Og gør det!

    For eksempel tage nogle dybe vejrtrækninger, gå et andet sted hen, sige fra over den, der forårsager din stressreaktion.

  • Kan du ikke selv gøre noget, så gå til en, der kan hjælpe dig. De fleste mennesker elsker at hjælpe andre. Så selv om du ikke plejer at bede om hjælp, så gør det.

Jeg vil ikke love dig, at det altid er let at handle ud fra disse 3 trin. Men jeg vil gerne love dig, at følger du dem, så vil du kunne rydde langt det meste af det, der sætter gang i din stress, af vejen.

Og du vil kunne gøre det, mens tingene er forholdsvis små. Og derfor også er lettere at håndtere.

Så vil du kunne undgå, at din stress bliver langvarig, og du vil få et minimum af langvarige stress symptomer.

Det er godt for dit helbred, din selvtillid og dit selvværd.

 

Synes du det er svært?

Så er du altid velkommen til at tage fat i mig. Jeg vil gerne hjælpe dig med få styr på din stress.

Du kan booke et 15 minutters afklaringssamtale. Den koster dig ikke noget.

Send mig en mail, så finder vi et tidspunkt.

Tine Tangdal, ved noget om langvarige stress symptomer

De bedste hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009

Læs mere om Tine og hendes historie her