Langvarig stress – Derfor er det noget skidt

Langvarig stress eller kortvarig stress – gør det den store forskel? Ja, det gør det bestemt. Og der er en glidende overgang fra det ene til det andet. Det betyder, at du let kommer til at kalde din stress for kortvarig i lidt for lang tid, og det kan koste dig dyrt.

Nu skal du høre….

Almindelig, alvorlig stress opstår ikke bare pludseligt. Typisk kræver det uger, måneder eller endog år for dig at nå til et niveau, hvor din stress kan betegnes som alvorlig. Det er bestemt ikke det samme som, at du er safe indtil da. For allerede på et ret lavt niveau begynder stressen at lave numre med dig.

Som udgangspunkt er det fint nok, at du ind imellem oplever stress kortvarigt. Med kortvarigt mener jeg 10 minutter, 1 time eller 3. IKKE flere dage i træk. Når du får stresshormoner i dig kortvarigt, så kan de hjælpe dig. For du bliver mere årvågen og får adgang til ekstra ressourcer. For det er sådan stressreaktionen er tænkt fra naturens side

Du skal være kampklar, så du kan overleve i en truende eller ekstra krævende situation.

Kort eller langvarig stress

Det er bare sjældent et spørgsmål om liv eller død – eller bare en truende situation for dig. Så er det hverken klogt eller smart, at du aktiverer din stressreaktion. Heller ikke kortvarigt.

For det kræver mange flere ressourcer for dig at have gang i det apparat fremfor, at du blot benytter dit ganske almindelige handlesystem. Også selv om du umiddelbart oplever det sådan. Det svarer til, at du kommer forrest i køen til iskiosken og kan få din is hurtigt. Men du har så spist din is, når de andre stadig står og hygger sig med deres. Så du vinder ikke rigtig noget ved det. Tvært imod.

Både kortvarig og langvarig stress kan give dig gener

Når du aktiverer din stressreaktion, svarer det til, at du trykker speederen i bund og racer derudad. Det gælder uanset, om det er kortvarig eller langvarig stress. Måske synes du, at det meget sjovt, men dit brændstof rækker bare ikke ret langt. Din tank løber hurtigere tom. Og det giver dig knas i maskineriet.

Sagt på en anden måde: Du kan sagtens køre i højt gear og være stresset i en begrænset periode, men i takt med at det trækker ud, bliver generne større og større.

De gener, du får, kan både være direkte gener som hovedpine, spændinger, dårligere nattesøvn. Men det kan også være nogle mere diffuse, som at du

Gener som allerede begynder at opstå ved moderat til langvarig stress.

Din hjerne bliver påvirket af stress

Din hjerne kan ikke arbejde ordentligt, når den og du er stresset. Det bliver mange snydt af. For du kan sagtens føle, at du har styr på tingene, men det har du ikke nødvendigvis. For din hjerne kan ganske enkelt ikke det samme.

Langvarig stress kan drille uden at du ved det

Arbejdsmiljøet inde i din hjerne bliver dårligere og dårligere, og de små forbindelser, du har mellem din hjerneceller, kan svækkes og endda gå i stykker. Så kan cellerne ikke arbejde ordentligt sammen mere. Disse gener (og mange andre) kommer lige så stille, når du er stresset. De kommer også, hvis du blot er stresset på moderat niveau. Tit uden at du mærker noget.

Er din hjerne påvirket af din stress, så skal du kæmpe meget mere for at

Når du oplever den slags gener, så er det helt almindeligt, at du prøver at kompensere ved at arbejde mere, bebrejde dig selv, trække dig socialt for at bruge dine kræfter på dine opgaver, skruer ned for din søvn for at få mere tid til rådighed eller sjusker mere med, hvad du spiser, for du har ikke tid. Så bliver det let en ond spiral, som kan være meget svært at bryde på egen hånd.

Så der er bestemt ingen grund til, at du blot skal lade så til og venter til, at din stress når til alvorligt niveau.  

Jo tidligere du kan opdage, at du har stress i dit liv – også lidt stress – jo bedre mulighed har du for at ændre på det. Og jo færre ressourcer behøver du at brænde af til ingen verdens nytte.

Her kan du læse mere om

Stress symptomer 

Kortvarige og langvarige stress symptomer 

Har du spørgsmål, så tøv ikke med at kontakte mig.

Tine Tangdal, Stressekspert

Mange hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009

Læs mere om Tine og hendes historie her

 
  • Blog kategorier

  • Tine Tangdal, ved noget om langvarige stress symptomer
  • Kontakt Tine på
    51 92 10 90

    Eller klik her

  • Mere til dig:

    Inden jeg går på ferie-liste

    En Inden-jeg-går-på-ferie-liste kan hjælpe dig med at få og bevare overblikket over alle de ting, du skal nå inden din ferie. Med den kan du sikre, at du når de ting, der er vigtige for dig

    Læs mere »

    Oplever du koncentrationsbesvær?

    Koncentrationsbesvær er blevet en del af min arbejdsdag. Næsten hver dag. Så jeg kender en del til en række forskellige varianter – og heldigvis også en del til, hvordan den kan undgås eller styres.

    Læs mere »
    Drømmer du om at sove godt

    Vil du sove godt?

    Vil du sove godt? Hvis du drømmer du om at sove godt, så er det en drøm, der højst sandsynlig kan gå i opfyldelse. Søvn

    Læs mere »
    Vil du være i nuet

    At være i nuet

    At være i nuet Jeg sætter stor pris på at være i nuet. Det er ikke noget, jeg altid har været opmærksom på. Og det

    Læs mere »

    Genfind din koncentration

    Få guiden, der hjælper dig og din koncentration på ret køl igen. 

    Du vil samtidig få abonnement på mit nyhedsbrev. 

    Persondatapolitik