Hej Tine,

Jeg har på fornemmelsen, at min kollega har stress? Jeg er i tvivl om, hvad jeg skal gøre?

Det er lidt svært at tale om det. Men det er vel heller ikke godt bare at tie det ihjel eller undgå at tale om det?

Med venlig hilsen

Michala

Hej Michala,

Tak for dit spørgsmål. Det er super relevant. Dejligt, at du er en opmærksom kollega, der interesserer dig for, hvordan dem omkring dig har det.

Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre, hvis din kollega har stress. For det er der desværre ikke en færdig formel for. Det afhænger nemlig af en række faktorer. Men det betyder IKKE, at du bare skal lade være med at gøre noget. Som du selv skriver, så er det ikke en god løsning hverken at tie det ihjel eller undgå at tale om det, tværtimod. Desværre er det ofte det, jeg ser ske ude arbejdspladserne, og det er en skam, for det gøre bare problemet endnu større.

Jeg vil nu prøve at ridse nogle af de ting på, du skal være opmærksom på. Det er dog et stort emne, så selvom det er et langt svar, vil det ikke kunne dække alle aspekter. Men læs det og brug det af det, du kan. Har du så nogle mere specifikke spørgsmål, så skriv endelig igen.

Hvad er din relation til din kollega

En afgørende ting, for hvordan du kan hjælpe din kollega er, hvordan din relation er til vedkommende:

  1. Er I tætte kolleger, der taler sammen både om arbejde og private ting
  2. Kender I mest hinanden som arbejdskolleger, der har en professionel relation
  3. Eller er det en mere fjern kollega, som du ikke har en direkte relation til

Alt efter hvilken gruppe, vedkommende hører til, vil du kunne hjælpe på lidt forskellige måder. Det vil sikkert også være forskelligt, hvor meget du har lyst til at bringe dig selv i spil.

1. Tætte kolleger:

Er I tætte, har du større mulighed for selv at tale med din kollega. I har allerede en rimelig fortrolighed, og du vil lettere kunne komme med spørgsmål uden, at det virker mærkeligt.

Er din kollega meget stresset, og er det nødvendigt, at der skal ske en omfordeling af opgaver, tages særlig hensyn eller måske ligefrem ændres i arbejdstid og opgaver, vil det dog være nødvendigt, at hans/hendes chef også bliver inddraget på et tidspunkt.

For selv om du gerne vil hjælpe, er en del af disse ting ikke noget, du hverken kan eller skal beslutte.

Kollega har stress

Selvfølgelig kan du hjælpe din kollega med at tage en enkelt opgave eller selv tage nogle af de sværere ting, men på den lange bane kan du ikke kompenserer for vedkommendes manglende ressourcer. Og man mangler ressourcer, når man er stresset. Du kan også risikere, at din kollega vil tage det ilde op, at du tager de opgaver, for tror du så ikke på, at han/hun kan klare det? Det vil ofte være sådan, at en stresset vil opfatte det. For de har meget travlt med at holde fast i deres selvbillede af, at de er dygtige. Også selv om de reelt ikke har kapaciten lige nu. Desuden er det chefens ansvar at lede og fordele opgaverne, så medarbejderne kan trives. Jeg ved godt, at det ikke er alle ledere, der har den vinkel. Men det ER altså deres ansvar.

Det kan du selv gøre

Det, du kan gøre direkte i forhold til din kollega, er at tale med vedkommende. Du kan give udtryk for, at du er bekymret. Og sørge for at underbygge det med nogle helt konkret eksempler på, hvad det er, der giver dig denne bekymring. At erkende, at man er ramt af stress, kan være meget svært, også selv om man selv kan mærke, at man ikke har det helt godt. Og her kan det gøre erkendelsen lettere, at en anden, der oven i købet ønsker en det godt, gør opmærksom på det. Og giver du udtryk for, at du gerne vil støtte op, så bliver det lettere for din kollega. Ikke mindst, hvis det er nødvendigt at inddrage chefen.

Du skal dog ikke ofre dig selv. For så risikerer du selv at blive ramt af stress. For stress smitter, og skal du så oven i købet til at arbejde for 1½ eller 2 personer, så kan du ikke holde til det i længden. Ligesom det meget vel kan være en bjørnetjeneste du gør for din kollega, hvis du blot går ind og dækker over hans/hendes midlertidige manglende arbejdsevne. For han/hun kommer næppe ud af sin stress, selv om du knokler for jer begge. Der skal andet til for at komme ud af stress.

Find et tidspunkt og et sted, hvor du og din kollega kan tale sammen i fred og ro. Og sig så til din kollega, at du er bekymret og hvorfor. Kan du overskue det, kan du eventuelt tilbyde at være bisidder ved en samtale med lederen. Eller være behjælpelig med at finde en anden bisidder, f.eks. en tillidsmand eller arbejdsmiljømedarbejder.

2. Professionelle kolleger

Er jeres relation mest professionel kan det være lidt mere grænseoverskridende at gå direkte til vedkommende. Men har du modet, så kan det faktisk være det, der hurtigst får din kollega til at indse, hvordan det er fat. Ligesom det kan være en aha for ham/hende at opdage, at du også ser ham/hende som et menneske.

Lige som jeg nævner ovenfor, så find et tidspunkt og sted, hvor I kan tale samme i fred og ro. Og sørg også her for at give udtryk for din bekymring og kom med konkrete eksempler på, hvorfor du er bekymret. Det er nemlig meget sværere at feje konkrete eksempler af vejen. Du skal dog være indstillet på, at vedkommende måske afviser dig, men så har du forhåbentligt fået sået et frø.

Synes du ikke, at du selv vil tage snakken med vedkommende, hvem kunne så gøre det i stedet? Er der en kollega, som er tættere på? Kunne du tage en snak med denne kollega, hvor du gør opmærksom på din bekymring. Kollegaen kan meget vel have haft de samme bekymringer, men ikke turdet gøre noget. Her kan du støtte op om at få talt med den stressede.

Er der ikke en kollega, der er tættere på eller som du synes, du kan tage fat i, er der så en tillidsrepræsentant eller lignende? Du skal dog lade være med at begynde at tale sådan lidt henslængt om vedkommende med dine andre kolleger, for det bliver let til sladder og bagtalelse. Det gør ikke noget godt for situationen, tværtimod.

Går den stressedes opførsel ud over din løsning af en arbejdsopgave, kan du på et tidspunkt være nødt til at bringe det op for din chef. Men sørg også her for at holde det så sagligt som muligt.

3. En fjern kollega har stress

Når det er en kollega, du ikke har ret meget relation til, kan de være svært eller nærmest umuligt selv at tage en snak med vedkommende. Her må du nok se, om der er en, der er tættere på, og som du måske kender bedre, du kan henvende dig til. Er der ikke det så kan en tillidsmand eller lignende igen være et godt sted at sende din bekymring hen.

Også her er det vigtigt, at du ikke blot taler om den stressramte med dine kolleger, for der skal så lidt til at der op.står historier og bagtalelse. Vil du gerne rådføre dig med andre, så sørg for at holde det på et sagligt niveau.

Uanset hvordan din relation er til din kollega, så hold gerne øje med vedkommende, og kom gerne med et støttende ord og vis omsorg. Måske er vedkommende ikke så god til at tage imod – det er meget almindeligt – men gør det alligevel. Gør du det på en måde, der ikke er for anmassende, så vil det kunne hjælpe vedkommende på vej til at handle på sin stress.

Godt, at du er opmærksom på, om din kollega har stress. Virkelig meget stress kan afværges eller stoppes tidligt, hvis vi er indstillet på at hjælpe hinanden. Men at hjælpe er ikke det samme som at ville blande sig eller at ofre sig selv. To variationer jeg desværre ofte møder. Det er hverken godt for din stressede kollega eller dig.

Jeg håber, min råd kan hjælpe dig videre. Ellers er du velkommen til at skrive i kommentarfeltet.

Tine Tangdal

De bedste hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009

Læs mere om Tine og hendes historie her

Vil du vide mere om stresssymptomer? Så klik her.

Har du oplevet, at en kollega har stress, eller haft mistanke om, at han/hun var stresset? Har du lyst til at dele dine erfaringer? Så vil jeg meget gerne læse dine kommentarer, gode råd og erfaringer.

Husk god tone. Alle negativt ladede kommentarer slettes – Jeg ønsker, at Brevkassen skal være et positivt og støttende forum, hvor vi kan hjælpe hinanden omkring stress, tankemylder, manglende effektivitet etc., som der er så meget tabu.omkring. Tabu kan kun nedbrydes, hvis vi tør være åbne omkring dem.