!DOCTYPE html> insert_pixel_code_here

Kend dine afbrydelser

Du kender det godt – du troede, at du skulle sidde i fred og arbejde med en opgave og wupti, så er tiden gået med alt muligt andet. Andre havde brug for dig, din viden, din mening eller også skete der noget spændende, som du lige måtte lytte til eller deltage i. Du blev forstyrret. Nu kan du så sidde og ærgre dig over, at du ikke fik gjort det, du havde sat næsen op efter. Så kend dine afbrydelser.

 

Det er vigtigt at være opmærksom på dine afbrydelser

Kend dine afbrydelser, for afbrydelser kan være luskede. De kan være forklædt på et utal af måder. Måder der virker rimelige og legale. Og nogle af dem er rimelige og legale, men langt fra alle.

Derfor er det vigtigt at være opmærksom på dem, for de kan hurtigt koste dig rigtig meget tid, energi og koncentration.

Forskning viser, at når du bliver afbrudt, tager det dig mellem 20 sekunder og 25 minutter – fem og tyve minutter – at komme tilbage til samme koncentration som før afbrydelsen. Tid som i bund og grund er tidsspilde. Og i disse tider, hvor høj effektivitet efterspørges på arbejdspladserne, er det værd at kigge nærmere på.

 

Acceptable afbrydelser

Kend dine afbrydelser

Undgå de unødvendige afbrydelser.

Det er selvklart ikke alle afbrydelser, du kan og skal undgå. Er der brand i huset, skal du selvfølgelig afbrydes.

Dine medarbejdere, kolleger, kunder, chefer eller børn kan også ind imellem have behov for at få fat i dig. Ligesom telefonopkald i et eller andet omfang vil være acceptable afbrydelser.

Men det er i høj grad din oplevelse af en afbrydelse, der afgør, om du opfatter den som acceptable eller ej.

Og har du mange afbrydelser, der ikke giver mening for dig, så er det en skam.

 

De virkelig ærgerlige afbrydelser

De mest ærgerlige afbrydelser er dem, som vitterligt ikke har givet dig noget. Som kun har forsinket dig. Det værste er, at du ofte kan takke dig selv for, at det er gået, som det er gået.

For du kunne have sagt fra eller valgt anderledes.

Hvis. Du. Havde. Været. Opmærksom.

Men ofte opdager du dem for sent, fordi du ikke

 

 Er bevidst
→  Kender til dine (u)vane
→  Har en strategi til at afværge dem

 

De afbrydelser er virkelig ærgerlige.

Og det er dig, der betaler prisen.

 

Kend dine afbrydelser

Du kan luse meget ud i dine afbrydelser ved at arbejde lidt aktivt med dem. Selv en lille indsats kan få stor betydning for, hvor mange afbrydelser du har, og hvordan du opfatter dem.

Første skridt er, at skaber bevidsthed om, hvilke afbrydelser du har i din hverdag. Tag et stykke papir eller en notesbog, hvor du noterer hver gang du oplever, at du bliver afbrudt – både de kort og de lange afbrydelser. Det skal du noterere:

1. Tidspunkt
2. Hvad afbrydelsen går ud på
3. Hvem, der afbryder – husk det kan godt være dig selv
4. Hvor lang til det tog dig at komme tilbage til det du var i gang med
5. Noter eventuelt også, hvor lang tid det tog før, du er på samme koncentrationsniveau

 

Andet skridt er at finde de mønstre, der er i afbrydelser – for der er mønstre. Det kan være bestemte personer, som især afbryder. Her er det vigtigt at se på om det er nødvendige afbrydelser, eller om de kunne have ventet. Nogle mennesker spørger, fordi det er lettest for DEM uden tanke på, hvad det koster den, der bliver spurgt.

Det kan også være en (u)vane du har med liiige at skulle et eller andet inden, du gå i gang med en bestemt type opgaver. Eller lytter med på andre samtaler, for så at komme med dit input – også selvom du ikke bliver spurgt.

 

Tredje skridt er at lægge en strategi for at undgå afbrydelserne. Hvad kan du helt konkret gøre for at undgå de afbrydelser, som er rene forstyrrelser? Skal du blive bedre til at sige fra? Er det arbejdsgange, der ikke er helt hensigtsmæssige, hvor en justering kan føre til færre afbrydelser? Skal du lukke din dør eller sætte et eller andet tegn op, så andre kan se, at du ikke vil forstyrres? Er det din egne uvaner, hvad kan du så gøre for at bryde dem?

 

Kend dine afbrydelser – skab bevidsthed om dine afbrydelser. Det giver dig gode muligheder at reducerer betragteligt i dem. Især til gavn for dig selv, men ofte vil andre også få gavn af dem. For din ændrede adfærd vil kunne smitte af på dem.

 

Vil du have hjælp til at slippe af med dine afbrydelser, er du velkommen til at kontakte mig. Ring på 5192 1090 eller skriv

 

Af |2017-08-15T21:31:08+00:00oktober 6th, 2015|Blog om stress og effektivitet, Effektivitet, Tid|0 kommentarer

Om forfatteren:

Tine Tangdal - Specialist i stress og personlig effektivitet, stresscoach, forfatter, foredrags- og workshopholder · Se alle indlæg skrevet af Tine · Læs Tines historie her · 

Skriv en kommentar