Kaos i hovedet. Det suser og suser. Rundt og rundt. Af sted, af sted, af sted går det. Tankerne flyver. Vælter rundt. Er ikke til at styre. De giver ikke ret meget mening. Er ikke særlig konstruktive. Eller kloge. Eller sammenhængende. Men de er der H-E-L-E  T-I-D-E-N.

Du ønsker dem ikke, men kan ikke stoppe dem. Kan ikke undvære dem, men kan ikke tænke dem ordentligt. Kan ikke styre dem, for de bestemmer selv. Som en grammofonplade, der kører konstant.

Noget du kan genkende?

Kaos i hovedet

Når du er stresset, har du ofte kaos i hovedet.

Sådan kan du have det inde i hovedet, når travlhed er ved at blive til mere end travlhed.

Når ting er ved at være for meget.

Når livet er ved at løbe løbsk.

Når stress er ved at få (eller måske allerede har) foden godt plantet i dit liv.

 

Kaos i hovedet!

 

En af mine klienter beskrev det sådan her: Det er lige som om, tankerne ikke kan nå sammen, så de giver mening.

Når du har kaos i hovedet, så tag det alvorligt.

For det stopper ikke af sig selv.

I hvert fald skal der noget drastisk til, så som besvimelse, hjerteslag eller lignende – og det kan du sikkert godt undvære.

Tag det alvorligt, for det kan godt stoppes på en ordentlig måde.

du får styringen tilbage og kan tænke gode og konstruktive tanker igen.

Tanker, som du ønsker at tænke og kan have gavn af.

Men det kræver, at du

  • beslutter dig for at ville
  • gør det, der skal til
  • er vedholden

Vil du have nogle fif til at få ro i hovedet?

Her har du tre fif:

  1. Når du vil have ro, så skriv dine tanker ned. Alle sammen. Skriv, skriv og skriv alt det der dukker op. Det lyder måske krævende, men faktisk er det sjældent så galt, for de samme tanker kommer igen og igen. Og det er din underbevidsthed, der laver sjov med dig. Ved at skrive dine tanker ned, kan du fortælle underbevidstheden, at nu gider du ikke bruge mere energi på dem. Og du kan med bevidstheden sige til dig selv, at nu vil du have ro i hovedet. Det kræver lidt træning, men den virker.
  2. Giv dig selv rum og tid til at være i ro. Sørg for at have plads i din hverdag til ikke at skulle alt muligt. Har du hele tiden noget du skal, er det svært at overbevise din hjerne om, at det er i orden ikke at tænke hele tiden. Vær med bevidstheden det gode eksempel, der tager sig tid til at lave ingenting.
  3. Vælg én – som i 1 – ting, som du godt kan lide, som du kan koncentrere dig om. Om det er at følge en fugl med øjnene og kun tænke tanker om den, at lytte til en lydbog eller et stykke musik, meditere, lege med togbane eller noget helt andet, er op til dig. Du skal bare gå all in på det. Så bliver der ikke plads til pladespilleren.

Hvis dit kaos er meget slemt, kan det måske skyldes, at du har alvorlig stress. Du kan læse mere om Hvad er stress.

Har du brug for hjælp til at finde roen og stoppe tankerne, så kan du kontakte mig på 5192 1090 eller skriv til mig.