Kaos i hovedet. Det suser rundt og rundt. Af sted, af sted, af sted. Tankerne flyver rundt i hovedet på dig. Er ikke til at styre. De giver ikke ret meget mening eller bringer dig videre. Er ikke særlig konstruktive, kloge eller sammenhængende. Men de er der H-E-L-E  T-I-D-E-N.

Du ønsker dem ikke, men kan ikke stoppe dem. Du kan ikke tænke dem ordentligt. Kan ikke styre dem, for de bestemmer selv. Som en grammofonplade, der kører konstant.

Genkender du det kaos i hovedet?

Det sker som regel, når

  • travlhed er ved at blive til mere end travlhed

  • du har bekymringer over noget i dit liv

  • du får gjort en lille ting større ting end, den behøver at være

  • du lytter mere til andre end dig selv

  • ting er ved at være for meget

  • livet er ved at løbe løbsk

  • du har fået en dårlig vane med at spekulere

  • stress er ved at få (eller måske allerede har) foden godt plantet i dit liv

Kaos i hovedet

Kaos i hovedet

En af mine tidligere kunder beskrev det sådan her:

Det er lige som om, tankerne ikke kan nå sammen, så de giver mening.

Har du kaos i hovedet, så tag det alvorligt.

For det stopper ikke af sig selv.

Med mindre der sker noget drastisk til, så som besvimelse, hjerteslag eller lignende – og det ønsker du trods alt nok ikke.

Tag dit kaos i hovedet alvorligt, for det kan godt stoppes på en ordentlig måde.

Så du får styringen tilbage og kan tænke gode og konstruktive tanker igen.

Tanker, som du ønsker at tænke og som kan give dig noget godt.

Men det kræver, at du

  • beslutter dig for, at du vil ændre det

  • gør det, der skal til

  • er vedholdende

For det er i dit hoved det foregår, så du ejer kaosset.

Vil du have nogle tips til at få ro i hovedet?

Her har du tre tips, som kan hjælpe dig på vej til at slippe kaos i hovedet:

Tip nr. 1:

Når du vil have ro, så skriv dine tanker ned. Alle sammen. Skriv, skriv og skriv alt det der dukker op. Det lyder måske krævende, men faktisk er det sjældent så galt. For det er de samme tanker kommer igen og igen. Omkring 95% af dine tanker er gengangere. Det er din underbevidsthed, der laver sjov med dig.

Ved at skrive dine tanker ned, kan du træne din underbevidsthed til at forstå, at nu gider du ikke bruge mere energi på de tanker. Og vej hjælp af din bevidsthed, så sige til dig selv, at NU skal du have ro i hovedet. Det kræver lidt træning, men den virker.

Tip nr. 2:

Giv dig selv rum og tid til at være i ro. Sørg for at have plads i løbet af din dag til ikke at skulle alt muligt. At du har et og gerne flere huller, hvor du ikke har andet på programmet end at have ro. Har du hele tiden noget du skal, er det svært at overbevise din hjerne om, at det er i orden ikke at tænke hele tiden. Det er ok at lave ingenting ind imellem. 2, 5 eller 10 minutter her og der vil gøre underværker for dig.

Få ro i hovedet

Tip nr. 3:

Vælg én – som i 1 – ting, som du godt kan lide, som du kan koncentrere dig om. Du kan følge en fugl med øjnene og kun tænke tanker om den. Eller du kan lytte til en lydbog eller et stykke musik, meditere, lege med togbane eller noget helt andet. Det er helt op til dig. Du skal bare gå all in på det. Så bliver der ikke plads til tankekaosset imens.

Hvis dit kaos i hovedet er meget slemt, kan det måske skyldes, at du har alvorlig stress. Det kræver en større indsats en småpauser med ro, men det kan du også godt få styr på.

Når jeg hjælper stressramte med at få styr på deres kaos i hovedet, hjælper det næsten altid ret hurtigt. Vil du have hjælp til at få ro i dit hoved, så kan du kontakte mig på 5192 1090 eller skriv til mig.

Så kan vi få afklaret, hvordan jeg kan hjælpe dig bedst.

Tine Tangdal er stresscoach og kan hjælpe dig med kaos i hovedet

Mange hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009

Læs mere om Tine og hendes historie her

Vil du vide mere om at kaos i hovedet og tankemylder, så læs med her.