!DOCTYPE html> insert_pixel_code_here

Hvad er stress?

Jeg bliver ofte spurgt: Hvad er stress?

Ordet stress bruges i flæng, så derfor du kan let komme i tvivl om:

Hvad er stress?

Hvad er travlhed?

Hvad er noget helt tredje?

Jeg kan godt forstå forvirringen, for der findes ikke en egentlig definition på stress, så vi kan holde os til. Ligesom stress er noget, der opleves meget forskelligt fra person til person. Så stress kan opleves, som en diffus betegnelse.

Men det gør det desværre ikke mindre relevant at prøve at forstå den.

Derfor er det godt at vide, hvad stress er

Stress er en helt naturlig reaktion, som du skal have. Stress gør dig i stand til at kunne yde en kortvarig, ekstraordinær præstation i en kritisk situation, f.eks. hvis du kommer ud for glat føre eller skal til eksamen.

Når du stresser, bliver dine sanser skærpet, og du bliver tunet til at kunne yde noget ekstraordinært – men kun kortvarigt. Bliver du i stressen i længere tid, vil den virke modsat.

Fra naturens side er det meningen, at stress kun skal være kortvarig. Det er tænkt til, at du skal kunne klare dig ud af en her-og-nu-situation.

Det er meget ressourcekrævende for din krop og hjerne at skulle sætte hele dit alarmberedskab i gang og holde det kørende. Derfor er det ikke hensigtsmæssigt for dig at holde det i gang mere end absolut højst nødvendigt.

Hvad er stress

For de påvirkninger, din krop og hjerne oplever,  ved kort varig stress , vil normalt ikke betyde noget for dit helbred.

Men når stressen bliver mere langvarig, så kan det blive farligt. Derfor skal du være på vagt.

Hvad er stress egentlig

Når noget gør dig stresset, sætter du gang i produktionen af stresshormoner. Det sker helt automatisk. Har du store mængder stresshormoner i dig over en periode kan de skabe ubalancer både i din krop og i din hjerne. Det kan give dig en lang række både fysiske og psykiske symptomer, så som høj puls, dårlig søvn, humørændringer mv. Læs mere om stresssymptomer her.

Stress er ikke en sygdom i sig selv, men kan give anledning til en række sygdomme og gener, derfor er det vigtigt at tage stressen alvorligt. Reagerer du ikke på din stress, kan det have alvorlige konsekvenser for dig i form af dårlig trivsel, svært ved at håndtere din hverdag, kroniske sygdomme, der dukker op og i yderste konsekvens kan du dø.

Hvis du opdager, at du er stresset, er det vigtigt, at du prøver at finde de nøjagtige årsager til din stress. Når du kender dem, har du mulighed for at handle i forhold til dem, så du kan stoppe eller mindske stressen. Det kan dog godt gange være et detektivarbejde at finde de præcise årsager. Derfor kan det være godt at få hjælp til at styr på din stress.

Har du mistanke om, at du måske er stresset, kan du tage en stresstest her.

Ved du, at du er stresset og vil have professionel hjælp til hurtigt at komme ud af den, så er stresscoaching en effektiv form for stressbehandling.

Har du spørgsmål til, hvad er stress eller stresscoaching, så kontakte mig endelig. Enten på telefon 5192 1090 eller send mig en mail.

Jeg vil gerne vide mere
Af | 2018-06-04T21:42:39+00:00 juni 4th, 2018|Blog om stress og effektivitet, Stress|0 kommentarer

Om forfatteren:

Tine Tangdal - Specialist i stress og personlig effektivitet, stresscoach, forfatter, foredrags- og workshopholder · Se alle indlæg skrevet af Tine · Læs Tines historie her · 

Skriv en kommentar