Hvad er stress? Det er et af de spørgsmål, jeg oftest får.

Ordet stress bruges jo i flæng, så derfor du kan let komme i tvivl om:

Hvad er stress?

Hvad er travlhed?

Hvad er noget helt tredje?

Jeg  forstår forvirringen, for der findes ikke en egentlig definition på stress, som vi kan holde os til. Ligesom stress opleves meget forskelligt fra person til person. Så ordet stress er en ret diffus betegnelse, der kan dække over meget.

Men det gør det ikke mindre relevant at prøve at forstå den.

Derfor er det godt at vide, hvad stress er

Stress er en helt naturlig reaktion, som du skal have. Stress gør dig i stand til at kunne yde en kortvarig, ekstraordinær præstation i en kritisk situation, f.eks. hvis du kommer ud for glat føre eller skal til eksamen.

Når du stresser, bliver dine sanser skærpet, og du bliver tunet til at kunne yde noget ekstraordinært – men kun kortvarigt. Bliver du i stressen i længere tid, vil den virke modsat.

Fra naturens side er det meningen, at stress kun skal være kortvarig. Det er tænkt til, at du skal kunne klare dig ud af en her-og-nu-situation.

Det er meget ressourcekrævende for din krop og hjerne at skulle sætte hele dit alarmberedskab i gang og holde det kørende. Derfor er det ikke hensigtsmæssigt for dig at holde det i gang mere end absolut højst nødvendigt.

Hvad er stress

For de påvirkninger, din krop og hjerne oplever,  ved kort varig stress , vil normalt ikke betyde noget for dit helbred.

Men når stressen bliver mere langvarig, så kan det blive farligt. Derfor skal du være på vagt.

Hvad er stress egentlig

Når du bliver stresset, sætter du gang i produktionen af stresshormoner. Det sker helt automatisk. Stresshormonerne skærper nogle funktioner og slækker på andre, for at du skal være så toptunet som muligt til at klare dig ud af den situation, du er i. For eksempel bliver din synssans styrket, så du kan holde øje med det, der sker, mens din fordøjelse skruer ned, da den ikke er vigtig i en kortvarig her-og-nu situation, som stressreaktionen er tænkt som. Sammensætningen af stresshormoner er beregnet på, at det, der stresser dig, vil kræve en stor fysisk handling af dig.

Bliver din stress mere langvarrig, vil mængden af stresshormoner i dig kunne hobe sig op, og efter en periode kan de skabe ubalancer både i din krop og i din hjerne. Det kan give dig en lang række både fysiske og psykiske symptomer, så som høj puls, dårlig søvn, humørændringer mv. Læs mere om stresssymptomer her.

Stress er ikke en sygdom

Stress er ikke en sygdom i sig selv. Det er en ubalance i kemien inden i dig. Men de kan give anledning til en række sygdomme og gener. Derfor er det vigtigt at tage stressen alvorligt. Reagerer du ikke på din stress, kan det have alvorlige konsekvenser for dig i form af dårlig trivsel, svært ved at håndtere din hverdag, kroniske sygdomme, der dukker op og i yderste konsekvens kan du dø.

Hvis du opdager, at du er stresset, er det vigtigt, at du reagerer, så du kan få det stoppet. Og her er noget af det vigtigste, at du prøver at finde de nøjagtige årsager til din stress. Kender du dem, har du mulighed for at handle i forhold til dem, så du kan stoppe eller mindske stressen. Det kan dog godt gange være et detektivarbejde at finde de præcise årsager, og finde måder at håndtere dem på. Derfor kan det være en god ide at få hjælp til at styr på din stress.

Har du mistanke om, at du måske er stresset, kan du tage en stresstest her.

Ved du, at du er stresset og vil have professionel hjælp til hurtigt at komme ud af den, så er stresscoaching en effektiv form for stressbehandling.

Har du spørgsmål til, hvad er stress eller stresscoaching, så kontakte mig endelig. Enten på telefon 5192 1090 eller send mig en mail.

Jeg vil gerne vide mere

De bedste hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009

Læs mere om Tine og hendes historie her