!DOCTYPE html> insert_pixel_code_here

Føler du dig overvældet?

Overvældet, præcis sådan havde jeg det forleden. Jeg havde haft en række mennesker rendende ind og ud af døren hele dagen. De skulle komme med deres professionelle input til nogle vigtige beslutninger, jeg skulle tage. Så det var yderst relevant og nødvendigt, at de kom. Jeg havde selv bedt dem om det.

Det kan være meget overvældende at blive overvældet. Som at stå midt en voldsom storm, der er ved at blæse én helt omkuld. Gøre én fuldstændig handlingslammet. Ude af stand til aktivt at tænke noget fornuftigt.

Jeg får nærmest en fornemmelse af, at jeg ligger fastklemt under en stor, usynlig dyne, som jeg ikke har kræfter til at flytte på. Men jeg bare må finde mig i, at jeg ligger under, mens jeg hvirvler derudaf.

Forleden vidste jeg, at der var ret stor sandsynlighed for, at jeg ville blive overvældet. Og det blev jeg.

Bliver du overvældet ind imellem

Overvældet – tag den bedste vej ud

En gang syntes jeg, det var frustrerende at blive overvældet. Jeg blev urolig, vred og ked af det, når jeg mærkede, at jeg var ved at miste grebet og blæse omkuld. Jeg kæmpede imod og brugte en masse energi på at holde fanen højt og kæmpede for at holde fast. Til stor gene både for mig selv og for mine omgivelser. For jeg blev ubehagelig at være i nærheden af, for jeg skældte ud, råbte op, rasede og kom tit til at græde. Og det endte med at trække ud.

I dag giver jeg slip på modstanden lige så snart, jeg kan mærke, at overvældetheden er på vej. Giver mig selv lov til at slappe helt af i det og trække mig ind i mig selv for en stund. Prøver at gøre mig det behageligt.

Jeg stritter ikke imod overvældelsen. I stedet bruger jeg kræfterne på at komme hel igennem stormvejret. På at komme fremad. Et skridt ad gangen.

OG SIKKEN EN GENVEJ!

Nu tager det mig meget kortere tid at komme ud af overvældelsen og få kræfterne tilbage. Det koster betydeligt færre kræfter at komme tilbage på benene. Og er meget mindre farligt for mine omgivelser 😉

Det her hjalp mig på vej

Mine helt konkrete stressværktøjer som f.eks. at tage dybe vejrtrækninger, gå mig en tur og lytte til musik hjælper mig godt. Men mod overvældelse fandt jeg en rigtig god metode, da der var en der fortalte mig en historie om, at der findes flere måder at komme gennem en storm på. Det havde jeg ikke rigtig tænkt over tidligere. Der havde jeg blot handlet ud fra mine vaner og regler og ikke overvejet om, der kunne være andre muligheder. Men det var der.

Så du skal også kende de forskellige måder, du kan komme gennem en storm på:

  1. Du søger i ly, og sætter dig og venter på, at stormen går over (Det kan tage lang tid, og forløbet er ude af dine hænder)
  2. Du går i en stor bue uden om den (Det giver en stor omvej, og du kan fare vild på fremmed vej)
  3. Du kan gå direkte ind mod midten af stormen, og ud på den anden side (Den korteste vej og korteste tid i stormvejr, men den an kræve mod og vilje)

Præcis de samme måder kan du bruge, når du bliver overvældet. Og med samme resultat.

Min foretrukne er nummer 3.  Hvad vil du vælge? Hvordan plejer du at vælge? Svarer dit valg til det, du helst vil?

Synes du at du har svært ved at takle overvældelse? Synes du, at du lidt for ofte står i en situation, du ikke bryder dig om?

Måske skal der slet ikke så meget til at ændre på det. Vil du have sparring til at takle dit stormvejr mere konstuktivt? Så ring til mig på 5192 1090 eller skriv til mig

Lad mig komme af med min overvældethed

P.S. Jo mere du selv kan styre, hvordan du har det, jo mindre stresset behøver du at blive.

Tine Tangdal

De bedste hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009

Læs mere om Tine og hendes historie her

Skriv en kommentar

Alternatives naturelles aux traitements

Pas mal de patients cherchent a commencer avec de la medecine douce quand ils commencent a deceler des troubles de l’erection ou des plantes naturelles pour donner un coup de fouet a leur vie sexuelle. https://www.acheter-levitra.net/alternatives-naturelles.html C’est moins agressif, et bien moins gênant et difficile psychologiquement que d’aller consulter un medecin pour se faire prescrire un traitement contre les troubles de l’erection.