!DOCTYPE html> insert_pixel_code_here

Får du søvn nok

Får du søvn nok? Du kender det sikkert godt – at dine dage er så travle, at du får skubbet din nattesøvn. Der er lige noget du skal nå før, du har tid til at gå i seng. Eller du må lige sidde lidt og slappe af og falde til ro, inden sengen kalder. Og så når klokken at blive mange. Men vækkeuret ringer stadig klokken tidligt. 

Søvn nok gør underværker

Søvn nok gør underværker

Nok ikke i hverdagen, men så sover du lidt længere eller tager en lur i weekenden? Og så starter det forfra i ugen efter. Lever du på denne måde, så kan jeg bekræfte, at det er helt almindeligt. Sådan gør en meget stor del af den voksne befolkning. Men er det smart?

NIX!!! Det er alt andet end smart. Men valget er dit.

Vil du sove smart, så skal du sove et sted mellem syv og ni timer HVER nat. Hvor du ligger på skalaen mellem syv og ni, må du prøve dig frem med.

Hvorfor er det smart at sove nok?

Fordi

      • din hjerne arbejder bedre
      • din reaktionstid er bedre op ad dagen
      • risikoen for overvægt er mindre blandt andet, fordi din trang til sukker er mindre
      • du styrker dit immunsystem
      • du er ikke så nærtagende
      • du er bedre rustet mod stress, når du er i balance

Fire tips til at få søvn nok

 

      1. Sæt tid af til at få en lang nok søvn (indtil du har indhentet dit søvnunderskud, kræver det at du sover lidt mere, end du vil have brug for senere)
      2. Skab ro omkring dig den sidste time inden sengetid = ingen tv, computer og telefon o.lign.
      3. Vær opmærksom på, hvad du indtager af kaffe, te, cola, sukker og alkohol, da de kan forstyrre søvnkvaliteten
      4. Sørg for at soveomgivelserne er gode – god seng, behagelig temperatur og mørke

Måske bliver du (lige som jeg blev, overrasket over, at du faktisk ikke behøver at sover ret meget mere, end du allerede gør. Jeg troede, jeg havde et stort søvnbehov, fordi jeg altid følte mig træt. Men da jeg først havde fået hvilet ud, opdagede jeg, at jeg faktisk fungerer bedst, når jeg sover 7½ time pr. nat.

Sov godt.

Læs også Så vigtig er din søvn og Manglende søvn kan skade din hjerne

 

Af |2018-09-17T20:50:32+00:00august 21st, 2016|Blog om stress og effektivitet, Søvn|0 kommentarer

Om forfatteren:

Tine Tangdal - Specialist i stress og personlig effektivitet, stresscoach, forfatter, foredrags- og workshopholder · Se alle indlæg skrevet af Tine · Læs Tines historie her · 

Skriv en kommentar