!DOCTYPE html> insert_pixel_code_here

Får du søvn nok

Søvn nok – får du det? Du kender det sikkert godt – at dine dage er så travle, at du får skubbet din nattesøvn. Der er lige noget du skal nå før, du har tid til at gå i seng. Eller du må lige sidde lidt og slappe af og falde til ro, inden sengen kalder.  Så når klokken at blive mange. Men vækkeuret ringer stadig klokken tidligt.

Måske får du ikke søvn nok i hverdagen, men så sover du lidt længere eller tager en lur i weekenden, så går det nok, tænker du. Og ugen efter starter det så forfra. Lever du på denne måde, så kan jeg bekræfte, at det er helt almindeligt. Sådan gør en meget stor del af den voksne befolkning. Men er det smart?

NIX!!! Det er alt andet end smart. Men valget er dit.

Vil du sove smart, så du og din hjerne kan have det godt, så skal du sove et sted mellem syv og ni timer HVER nat. Hvor præcis du ligger på skalaen mellem syv og ni, må du prøve dig frem med. For det er individuelt, og det er ikke noget, du selv kan vælge. 

Søvn nok gør underværker

Hvorfor er det smart at sove nok?

Fordi

  • din hjerne arbejder bedre

  • din reaktionstid er bedre – også op ad dagen

  • din risiko for overvægt er mindre, blandt andet fordi din trang til sukker er mindre

  • du styrker dit immunsystem

  • du er ikke så nærtagende

  • du er meget bedre rustet mod stress, når du er i balance

Fire tips til at få søvn nok

Tip 1 :  Sæt tid af til, at du får en lang nok søvn.  Indtil du har indhentet dit søvnunderskud, må du sove lidt mere, end du plejer og nok vil have brug for senere hen.

Tip 2 :  Skab ro omkring dig den sidste time inden sengetid. Undgå tv, computer og telefon, vilde diskussioner og lignende, der sætter gang i dine følelser og hjerneaktivitet.

Tip 3 : Vær opmærksom på, hvad du indtager af kaffe, te, cola, sukker og alkohol, da de kan forstyrre din søvn og gøre kvaliteten af din søvn dårligere.

Tip 4 : Sørg for at dine soveomgivelser er gode – hav en god seng, en behagelig temperatur og så meget mørke, som overhovedet muligt.

Måske bliver du lige sp overrasket over dit søvn behov, som jeg gjorde. Jeg troede, jeg havde et stort søvnbehov, fordi jeg altid følte mig træt. Men da jeg først havde fået hvilet ud, opdagede jeg, at jeg faktisk fungerer bedst, når jeg sover 7½ time pr. nat. Det kan du dog først finde ud af, når du har fået sovet dig forbi din søvnpukkel.

Vil du vide mere som søvn, så læs også Så vigtig er din søvn og Manglende søvn kan skade din hjerne.

Har du svært ved at sove og vil have hjælp til at sove godt, så er du velkommen til at ringe til mig på 5192 1090 eller skrive til mig.

Jeg vil gerne have hjælp til at få en god og nok søvn
Tine Tangdal

De bedste hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009

Læs mere om Tine og hendes historie her

Af |2019-06-27T14:11:48+02:00juni 6th, 2019|Blog om stress og effektivitet, Søvn|0 kommentarer

Skriv en kommentar