Får du søvn nok?

Søvn nok – får du det? Du kender det sikkert godt – at dine dage er så travle, at du får skubbet din nattesøvn. Der er lige noget du skal nå før, du har tid til at gå i seng. Eller du må lige sidde lidt og slappe af og falde til ro, inden sengen kalder.  Så når klokken at blive mange. Men vækkeuret ringer stadig klokken tidligt.

Måske får du ikke søvn nok i hverdagen, men så sover du lidt længere eller tager en lur i weekenden, så går det nok, tænker du. Og ugen efter starter det så forfra. Lever du på denne måde, så kan jeg bekræfte, at det er helt almindeligt. Sådan gør en meget stor del af den voksne befolkning. Men er det smart?

Træt - får du søvn nok

 

NIX!!! Det er alt andet end smart. Men valget er dit.

Vil du sove smart, så du og din hjerne kan have det godt, så skal du sove et sted mellem syv og ni timer HVER nat.

Hvor præcis du ligger på skalaen mellem syv og ni, må du prøve dig frem med. For det er individuelt, og det er ikke noget, du selv kan vælge. 

Hvorfor er det smart at sove nok?

Fordi

Fire tips så du får søvn nok

Tip 1 :  Sæt tid af til, at du får en lang nok søvn.  Indtil du har indhentet dit søvnunderskud, må du sove lidt mere, end du plejer og nok vil have brug for senere hen.

Tip 2 :  Skab ro omkring dig den sidste time inden sengetid. Undgå tv, computer og telefon, vilde diskussioner og lignende, der sætter gang i dine følelser og hjerneaktivitet.

Tip 3 : Vær opmærksom på, hvad du indtager af kaffe, te, cola, sukker og alkohol, da de kan forstyrre din søvn og gøre kvaliteten af din søvn dårligere.

Tip 4 : Sørg for at dine soveomgivelser er gode – hav en god seng, en behagelig temperatur og så meget mørke, som overhovedet muligt.

Måske bliver du lige sp overrasket over dit søvn behov, som jeg gjorde. Jeg troede, jeg havde et stort søvnbehov, fordi jeg altid følte mig træt. Men da jeg først havde fået hvilet ud, opdagede jeg, at jeg faktisk fungerer bedst, når jeg sover 7½ time pr. nat. Det kan du dog først finde ud af, når du har fået sovet dig forbi din søvnpukkel.

Vil du vide mere som søvn, så læs også  Så vigtig er din søvn og  Manglende søvn kan skade din hjerne.

Har du svært ved at sove og vil have hjælp til at sove godt, så er du velkommen til at ringe til mig på 5192 1090 eller skrive til mig.

Tine Tangdal

Mange hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009.

Læs mere om Tine og hendes historie her.

  • Blog kategorier

  • Tine Tangdal, ved noget om langvarige stress symptomer
  • Kontakt Tine på
    51 92 10 90

    Eller klik her

  • Mere til dig:

    Inden jeg går på ferie-liste

    En Inden-jeg-går-på-ferie-liste kan hjælpe dig med at få og bevare overblikket over alle de ting, du skal nå inden din ferie. Med den kan du sikre, at du når de ting, der er vigtige for dig

    Læs mere »
    Koncentrationsbesvær, er det noget du oplever?

    Oplever du koncentrationsbesvær?

    Koncentrationsbesvær er blevet en del af min arbejdsdag. Næsten hver dag. Så jeg kender en del til en række forskellige varianter – og heldigvis også en del til, hvordan den kan undgås eller styres.

    Læs mere »
    Drømmer du om at sove godt

    Vil du sove godt?

    Vil du sove godt? Hvis du drømmer du om at sove godt, så er det en drøm, der højst sandsynlig kan gå i opfyldelse. Søvn

    Læs mere »
    Vil du være i nuet

    At være i nuet

    At være i nuet Jeg sætter stor pris på at være i nuet. Det er ikke noget, jeg altid har været opmærksom på. Og det

    Læs mere »