!DOCTYPE html> insert_pixel_code_here

Falder du også i de samme huller flere gange?

Har du en tendens til at begå de samme fejl mere end én gang? Den gode nyhed er, at det kan du heldigvis lave om på.

Mange af de åbenlyse fejl, du ind imellem kommer til at begå, kommer du ikke til at lave igen. For du har taget ved lære og er blevet klogere.

Men jeg tænker på de fejl eller huller – som jeg kalder dem – du ofte slet ikke er bevidst om.

For du tænker sikkert mere på dem, som noget du skal, er nødt til eller altid har gjort – og ikke som deciderede fejl.

Hvis du gør det, er de bare sværere at opdage og undgå.

At ……

⇒ Du melder dig til at løse en opgave, selv om du hverken har tid eller overskud

⇒ Du deltager i et arrangement, selv om du slet ikke har lyst

⇒ Du er altid den, der redder andre, når de har gjort noget dumt

⇒ Du skal løse en opgave til perfektion med udmærkelse og kryds og slange

Falder du også i de samme huller

Men hvorfor kalder jeg det for huller, du falder i?

Det gør jeg, fordi de giver dig et dårligt resultat. Det er en skam, når du nu har gjort dig umage eller tror, at alt er godt.

Derfor skal du være opmærksom på, det du gør

Indimellem skal du selvfølgelig gøre noget, du ikke har lyst eller overskud til. For det kan være med til at skubbe til dine grænser og give dig nogle spændende udfordringer, nye oplevelser, nye færdigheder etc.

Men der, hvor du nemt falder i huller, er fordi:

  • Du gør, som du altid plejer at gøre

  • Du tro, andre ønsker, at du vælger sådan

  • Du ender med at løse opgaven, fordi der ikke er andre, der gør det

  • Du ikke synes, du kan være andet bekendt

Men det eneste, der sker her, er at du glemmer dig selv og dermed også hensynet til dig selv.

Det betyder, at du kommer til at betale regningen med din tid, dine kræfter og din trivsel.

Og det påvirker din risiko for at udvikle stress, blive mere utilfreds, og du trives dårligere. Måske kan det oven i købet ende med, at du udvikler angst eller en depression. Og det er nogle dybe huller, du absolut ikke har lyst til at falde i.

Vil du gerne lære at genkende dine huller?

Første skridt på din vej til at undgå at falde i hullerne er, at du genkender dine huller. Du har sikkert allerede en god fornemmelse af, hvor nogle af dem er. Men der er sikkert også nogen, du ikke lige tænker over.

Du kan sandsynligvis ikke finde alle dine huller på én gang, men det gør heller ikke noget.

Start ét sted og gå så videre derfra og arbejd med hullerne et for et. Nogle huller kan du fylde helt op, så du ikke falder i dem igen. Men andre huller kan du ikke bare fjerne, men må fylde lidt i ad gangen, så du ikke falder helt så dybt.

Prøv at lave denne øvelse, så du kan finde dine huller. Tag et stykke papir og noget at skrive med og tænk så over, hvornår du i den sidste tid har brugt dine kræfter og din tid på noget, du ikke gjorde af lyst.

Det er helt almindeligt, at listen bliver længere, end du umiddelbart forestillede dig. Se det som en mulighed for, at du fremadrettet kan vælge at gøre tingene anderledes.

Vælg nu én ting fra din liste, som du vil holde op med at gøre fremadrettet. Tænk igennem, hvad du kan svare eller gøre anderledes, så du ikke falder i hullet igen. Du er nemlig den, der er bedst til at forhindre det.

Vil du have flere værktøjer og tips?

Vil du løbende have gode værktøjer og tips til at blive mere effektiv og blive mindre stresset, så tilmeld dig mit nyhedsbrev her:

Jeg vil gerne tilmeldes nyhedsbrevet
Af |2018-12-12T14:57:02+02:00december 12th, 2018|Blog om stress og effektivitet, Effektivitet, Stress|0 kommentarer

Om forfatteren:

Tine Tangdal - Specialist i stress og personlig effektivitet, stresscoach, forfatter, foredrags- og workshopholder · Se alle indlæg skrevet af Tine · Læs Tines historie her · 

Skriv en kommentar