!DOCTYPE html> insert_pixel_code_here

Derfor når du ikke det, du gerne vil

Når du ikke det, du gerne vil? Bliver du så irriteret eller frustreret? Sker det ofte, er det højst sandsynligt, fordi du også har en uhensigtsmæssig vane (som rigtig mange andre også har).

Mon ikke du kan nikke ja til et eller flere af disse punkter:

Du sidder og er i fuld gang med en ting, og så kommer der en forbi, der lige hurtigt vil høre din mening om et eller andet. Du afbryder dit arbejde og svarer.

Hov for resten, du skal lige have sendt den der mail. Det gør du så midt i en anden opgave.

Så ringer din telefon. Den tager du lige, for det kunne jo være vigtigt.

Og lige pludselig er du i gang med 10 ting på én gang. Fordi du liiige skulle, kunne eller ville…..

Mangler du tid

Derfor når du ikke det, du gerne vil

Er du en spreder eller multitasker, som mange foretrækker at kalde det, så bruger du både din tid, din energi og din hjernekapacitet langt dårligere, end du kunne gøre.

For når du har gang i flere ting på én gang, så deler du din opmærksomhed op i mindre bidder. Resultat: Du har ikke fuldt fokus på en ting ad gangen, og derfor når du ikke halvdelen af det, du ønsker.

Du og din hjerne kan ikke give hver ting din fulde opmærksomhed, når du gør flere ting på en gang.

For hvert skifte, din hjerne skal foretage, kræver noget kapacitet alene for at omstille sig til det, den nu skal arbejde på. Det vil sige, at selve skiftet bruger kapacitet, men fører ikke noget egentligt resultat med sig. Det er ren omstillingskapacitet.

Forestil dig dette regnestykke:

Når du ikke alt det, du vil

Det betyder, at hopper du rundt mellem opgaverne, så mister du hele tiden lidt hen ad vejen. I ovenstående eksempel har du kun 88% fokus tilbage til opgave 2, anden gang du  tager fat på den.

I virkeligheden er det endnu mindre, for en del af din hjerne er stadig optaget af opgave 1, selvom det ikke er den, du giver fokus lige nu.

Når du ikke får lukket en opgave ned, men springer rundt mellem dem, er det ligesom, når du har for mange programmer åbne på en gang på din pc. Jo flere programmer, jo langsommere arbejder den. Det gør din hjerne også.

Sådan kan du nå mere

Vil du nå mere, så skal du være opmærksom på disse ting:
Lav en (realistisk) plan for, hvad du vil nå den dag. Det er en fordel, hvis du laver planen dagen før, for der vil din planlægning være mere nøgtern og realistisk.

Skab tidslommer, hvor du kan arbejde uforstyrret. En halv eller hel time en gang eller to om dagen, kan gøre underværker. Andre kan godt acceptere, at du ikke er tilgængelig hele tiden.

Læg små pauser ind mellem opgaverne. Så får din hjerne lukket den afsluttede opgave ned og er klar til at koncentrere sig fuldt om den næste.

Stop dig selv i liiige at skulle….Hav en liste du kan skrive liiige-tingene ned på, og tag dem senere.

Og ja, det kræver en indsats fra dig, men indsatsen kan betale sig. Du vil hurtigt opdage, at du vil

  • Få mere fra hånden
  • Føle større tilfredshed
  • Opleve mindre stress

 

Det er da værd at gå efter.

Vil du vide mere om, hvordan du undgår dine tidsrøverne? Så læs blogindlægget Opdager du, når du møder en tidsrøver

På et kursus i personlig effektivitet vil du lære endnu mere om, hvordan du bruger din tid og energi endnu bedre.

 

Lad mig se mere om sådan et kursus

Af |2018-04-06T11:48:24+02:00april 3rd, 2018|Blog om stress og effektivitet, Effektivitet, Tid|0 kommentarer

Om forfatteren:

Tine Tangdal - Specialist i stress og personlig effektivitet, stresscoach, forfatter, foredrags- og workshopholder · Se alle indlæg skrevet af Tine · Læs Tines historie her · 

Skriv en kommentar