Derfor gør tanker det svært at falde i søvn

Gid du kunne falde i søvn, men nu ligger du her igen. Kan du mærke frustrationen bare ved tanken om det?

Jeg tænker, at det kunne se sådan her ud:

Du er træt og har set frem til at få en god nats søvn. Du lægger dig i din seng og håber på x timers søvn.

Pling, så går tankerne i gang.

De kredser, og de kværner.

Og du kan ikke stille noget op.

Endnu engang må du konstatere, at du ikke kan falde i søvn, for dit hoved vil noget andet.

Du mærker frustrationen – og trætheden – og vågenheden – og …….

Møllen er i gang igen, og du ved, at du heller ikke denne nat vil få søvn nok ☹

Har du svært ved at falde i søvn

Derfor kan du ikke falde i søvn

I ovennævnte lille historie kan der gemme sig flere forskellige scenarier, der kan give anledning til, at du har svært ved at falde i søvn. Men forklaringen på den manglende søvn er den samme:

Nemlig, at din hjerne bliver holdt i gang, fordi du producerer stresshormonet adrenalin. En af adrenalin fornemmeste opgaver er at holde dig vågen, så du kan holde øje med faren, der truer dig. Også selv om der slet ikke er en fare – det ved adrenalinen bare ikke.

At du producerer adrenalin netop, når du gerne vil sove, kan skyldes forskellige scenarier. Her er nogle af de mest almindelige:

Du har haft meget travlt hele dagen og slet ikke haft tid til, at din hjerne har kunnet arkivere dine tanker, indtryk og oplevelser i dagens løb. Nu, hvor du lægger hovedet på puden, er der endelig tid og rum til, at din hjerne kan gå i gang med at fordøje det hele.

Det var bare ikke det, du havde tænkt dig. Så når du opdager, at tankerne myldrer, tænker du: ”Åh nej”. Og det sætter gang i din produktion af adrenalin.

Det kan også være, at du på vej i seng tænker: ”Gad vide, om jeg kan falde i søvn i aften”. Du kan tænke tanken helt bevidst, men mere sandsynligt er det, at du ikke engang tænker over, at du tænker den. Men den lille tanke er nok til at sætte gang i din produktion af adrenalin.

Eller måske har du oplevet så mange gange, at du får tankemylder, når du lægger dig, at du helt automatisk får startet det bare ved at lægge dig. Det er blevet til en vane. En ubevidst tankevane, hvor din hjerne tænker: ”Nå, nu ligger vi her igen. Lad os hive nogle tanker frem:” Og så bliver du frustreret over, at det sker igen.

Kan du genkende det?

Du kan ændre på det

Heldigvis kan du godt komme til at falde i søvn uden, at dit hoved løber af med dig. Det kan du ved at lære at styre dine tanker og dit tankemylder.

Du kan læse mere i blogindlægget Tankemylder.

Du kan også tjekke mit onlinekursus

Slip dit tankemylder – og få overskud og ro.

I kurset får du en trin for trin køreplan med viden, værktøjer og arbejdsark, som du blot kan følge. Så lærer du, hvordan du tager styringen over dine forstyrrende tanker, så du i stedet kan få fred til at falde i søvn. Det er pakket til dig, så det er lige til at gå til.

Tine Tangdal, stresscoach og kan hjælpe med tankemylder

De bedste hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009

Læs mere om Tine og hendes historie her

 
 
 
 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

  • Blog kategorier

  • Tine Tangdal, ved noget om langvarige stress symptomer
  • Kontakt Tine på
    51 92 10 90

    Eller klik her

  • Drømmer du om at sove godt?

    Få minikurset Jeg vil sove godt med viden og værktøjer til den gode søvn. 

    .

    Du får samtidig mit nyhedsbrev med masser af viden, tips og råd om søvn, stress, effektivitet og tanker.