Derfor gør tanker det svært at falde i søvn

Gid du kunne falde i søvn, men nu ligger du her igen. Kan du mærke frustrationen bare ved tanken om det?

Jeg tænker, at det kunne se sådan her ud:

Du er træt og har set frem til at få en god nats søvn. Du lægger dig i din seng og håber på x timers søvn.

Pling, så går tankerne i gang.

De kredser, og de kværner.

Og du kan ikke stille noget op.

Endnu engang må du konstatere, at du ikke kan falde i søvn, for dit hoved vil noget andet.

Du mærker frustrationen – og trætheden – og vågenheden – og …….

Møllen er i gang igen, og du ved, at du heller ikke denne nat vil få søvn nok ☹

Har du svært ved at falde i søvn

Derfor kan du ikke falde i søvn

I ovennævnte lille historie kan der gemme sig flere forskellige scenarier, der kan give anledning til, at du har svært ved at falde i søvn. Men forklaringen på den manglende søvn er den samme:

Nemlig, at din hjerne bliver holdt i gang, fordi du producerer stresshormonet adrenalin. En af adrenalin fornemmeste opgaver er at holde dig vågen, så du kan holde øje med faren, der truer dig. Også selv om der slet ikke er en fare – det ved adrenalinen bare ikke.

At du producerer adrenalin netop, når du gerne vil sove, kan skyldes forskellige scenarier. Her er nogle af de mest almindelige:

Du har haft meget travlt hele dagen og slet ikke haft tid til, at din hjerne har kunnet arkivere dine tanker, indtryk og oplevelser i dagens løb. Nu, hvor du lægger hovedet på puden, er der endelig tid og rum til, at din hjerne kan gå i gang med at fordøje det hele.

Det var bare ikke det, du havde tænkt dig. Så når du opdager, at tankerne myldrer, tænker du: ”Åh nej”. Og det sætter gang i din produktion af adrenalin.

Det kan også være, at du på vej i seng tænker: ”Gad vide, om jeg kan falde i søvn i aften”. Du kan tænke tanken helt bevidst, men mere sandsynligt er det, at du ikke engang tænker over, at du tænker den. Men den lille tanke er nok til at sætte gang i din produktion af adrenalin.

Eller måske har du oplevet så mange gange, at du får tankemylder, når du lægger dig, at du helt automatisk får startet det bare ved at lægge dig. Det er blevet til en vane. En ubevidst tankevane, hvor din hjerne tænker: ”Nå, nu ligger vi her igen. Lad os hive nogle tanker frem:” Og så bliver du frustreret over, at det sker igen.

Kan du genkende det?

Du kan ændre på det

Heldigvis kan du godt komme til at falde i søvn uden, at dit hoved løber af med dig. Det kan du ved at lære at styre dine tanker og dit tankemylder.

Du kan læse mere i blogindlægget Tankemylder.

Tine Tangdal, stresscoach og kan hjælpe med tankemylder

De bedste hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009

Læs mere om Tine og hendes historie her

 
 
 
 

 

  • Blog kategorier

  • Tine Tangdal, ved noget om langvarige stress symptomer
  • Kontakt Tine på
    51 92 10 90

    Eller klik her

  • Mere til dig:

    Svimmelhed og stress

    Svimmelhed Jeg arbejder til dagligt som sygeplejerske og blev i januar langtidssygemeldt, da jeg siden slutningen af november havde haft konstant svimmelhed søvnbesvær, uro i

    Læs mere »

    Inden jeg går på ferie-liste

    En Inden-jeg-går-på-ferie-liste kan hjælpe dig med at få og bevare overblikket over alle de ting, du skal nå inden din ferie. Med den kan du sikre, at du når de ting, der er vigtige for dig

    Læs mere »
    Koncentrationsbesvær, er det noget du oplever?

    Oplever du koncentrationsbesvær?

    Koncentrationsbesvær er blevet en del af min arbejdsdag. Næsten hver dag. Så jeg kender en del til en række forskellige varianter – og heldigvis også en del til, hvordan den kan undgås eller styres.

    Læs mere »
    Drømmer du om at sove godt

    Vil du sove godt?

    Vil du sove godt? Hvis du drømmer du om at sove godt, så er det en drøm, der højst sandsynlig kan gå i opfyldelse. Søvn

    Læs mere »