Dårlig søvn og lys hænger ofte sammen

Dårlig søvn kan komme af mange forskellige grunde, men en af de meget undervurderede, er sammenhængen mellem søvn og lys. Det med lys og søvn nævnes jævnligt i diverse soveråd, interviews mv., men i PRAKSIS, kan jeg se, at det ikke bliver taget så alvorligt. For det er ofte et af de steder, hvor ikke har handlet, før jeg bringer det på banen. Og det giver resultater.

Oven i købet er det et sted, hvor det er ret let at gøre noget. Så er din søvn ikke så god, som du drømmer om, så læs endelig videre.

God søvn er ikke en selvfølge

Vågner du (for) tidligt?

Kender du det her:

Åh nej, hvorfor vågner jeg allerede nu. Jeg skal jo først op om et par timer.

Det kan meget vel være, fordi der er for lyst, der hvor du sover. Det kan der nemlig godt være, også selv om du har trukket gardinerne for. Nogen gange kan selv en lille sprække være nok til at forstyrre din søvn.

For at du kan få en god søvn, har du brug for hormonet melatonin. Du producerer mest melatonin i de mørke timer. Det sker i din hjerne i det, der kaldes koglekirtlen. Melatonin er med til at styre din døgnrytme og det fremkalder søvnighed hos dig. Søvnighed, som er en forudsætning for at du kan få en god, dyb og lang nok søvn.

Men lys kan stoppe eller hæmme din produktion af melatonin. Så er der ikke mørkt nok, der hvor du sover, kan det være sværere eller umuligt for dig at sove.

Hvor lidt eller meget lys, der skal til for at nedsætte din melatoninproduktion er forskelligt. Det kan svinge i takt med, at der sker ting i dit liv. Du kan godt blive mere lysfølsom, hvis du fx får noget medicin, der påvirker det, eller fordi du er mere presset eller stresset.

Dårlig søvn kan komme snigende

Det er meget forskelligt, hvor lysfølsomme vi mennesker er, så derfor er det også meget forskelligt, hvor mørkt, der skal være, hvor vi sover. Ligesom din lysfølsomhed som nævnt ovenfor kan ændre sig.

Din alder også kan være afgørende. For typisk bliver vi dårligere til at producere melatonin med alderen. Så du kan sagtens have sovet godt i mange år og så begynde at få en dårlig søvn senere hen. Så det kan blive endnu vigtigere for dig med et mørkt soveværelse, også selvom du ikke tidligere har haft problemet.

Har du dårlig søvn?

Det kan du gøre for at sove bedre

Det kan være svært helt at undgå, at der kan komme lidt lys ind hist og her med mindre, du har et helt tætsluttende mørklægningsgardin. Og har du det, så kan du ikke have dit vindue åbent samtidig.

Jeg har selv haft problemer med at vågne ved 4-5 tiden om morgenen i sommerhalvåret på grund af de lyse nætter. Det har jeg løst ved at have et mørkt bomuldstørklæde liggende ved siden af hovedpuden, som jeg lægger over øjnene, hvis jeg vågner. Når jeg gør det, så kan jeg sove videre uden problemer.

Det har betydning for dig, at du lægger tørklædet på med det samme, inden du vågner for meget op. Du kan også forsøge dig med en sovemaske. Det virker for mange. Jeg kan bedre lide at bruge tørklædet.

Så vågner du for tidligt, så prøv med et tørklæde eller en sovemaske. Måske er det alt, der skal till for at slippe for dårlig søvn.

Du kan læse meget mere om søvn her:

Så vigtig er din søvn 

Får du søvn nok 

 

Har du spørgsmål omkring din søvn, så er du velkommen til enten at skrive en kommentar til dette blogindlæg, så skal jeg nok svare dig. Eller skrive direkte til mig.    

Tine Tangdal, stress, effektivitet, søvn

De bedste hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009

Læs mere om Tine og hendes historie her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

  • Blog kategorier

  • Tine Tangdal, ved noget om langvarige stress symptomer
  • Kontakt Tine på
    51 92 10 90

    Eller klik her

  • Drømmer du om at sove godt?

    Få minikurset Jeg vil sove godt med viden og værktøjer til den gode søvn. 

    .

    Du får samtidig mit nyhedsbrev med masser af viden, tips og råd om søvn, stress, effektivitet og tanker.