De 3 fejl, de fleste begår, når ferien er slut

Er du opmærksom på de 3 fejl, der hver især har stor indflydelse på, hvordan du har det, og hvor effektiv du er i tiden efter din ferie? Begår du flere af dem, står du endnu dårligere.

Her har du dem:

Fejl nummer 1

Du undlader at starte med et helikopterblik på dit arbejde og overveje og planlægge dine (og evt. dine medarbejderes) opgaver og gøremåder, FØR du kaster dig ud i opgaveløsningen.

Fejl nummer 2

Du tager fat der, hvor du slap inden ferien.

Fejl nummer 3

Du lægger ud i højt tempo, for der ligger mængder, du skal have løst eller fulgt op på. 

 

Alle 3 fejl kender jeg særdeles godt, for jeg får løbende kunder på grund af dem. Ligesom jeg også kender dem fra mig selv – jep, jeg har også selv begået dem, men er heldigvis blevet klogere, så nu sker det sjældent.

Fejlene er ikke i prioriteret rækkefølge, for de kan hver især være lige fatale.

3 fejl de fleste begår, når de kommer fra ferie

Undgå de 3 fejl

 

Tag en tur i helikopteren:

 

Du har lige haft ferie, hvor du har fået lagt afstand til dit arbejde, fået ladet op, og har gå-på-mod og frisk initiativ med dig på arbejde igen.

Derfor er det et godt tidspunkt at tage en tur op i helikopteren og vurdere dit arbejde og dine arbejdsopgaver:

Det har stor betydning både for dig selv og din arbejdsplads, at du ind imellem sikrer, at det, du bruger dine ressourcer på, er det, der giver mest mening og de bedste resultater.  

Efter en ferie, hvor du har fået tingene lidt på afstand, så er du bedre i stand til af lave en nøgtern vurdering af dem.

Samtidig kan du skabe dig et overblik af, hvad den kommende periode kommer til at rumme af opgaver og udfordringer. Det giver dig et godt ståsted at handle ud fra.

Der hvor du var

Det kan også være, at du nærmest starter ud, hvor du slap inden din ferie:

•  Du fortsætter med den eller de opgaver, du var i gang med lige inden ferie

•  Henter kaffe på de samme tidspunkter

•  Tjekker din mails på nøjagtig samme måde

Det kan selvfølgelig godt være smart er stykke hen ad vejen, hvis tingene fungerede godt for dig, og du trivedes med det. Men følte du dig presset og måske endda stresset inden ferien, så vil din underbevidsthed kunne huske den tilstand, og give dig den igen.

En af underbevidsthedens fornemmeste opgaver er at gøre dit liv så let som muligt ved at bruge din autopilot. Problemet er bare, at din autopilot ikke kan vurdere om det er smart eller ej, det du gør. Den gør bare, som du har lært den. Også når det er dårlige vaner eller handlemåder.

Så havde du det ikke helt godt inden din ferie, kan du meget vel ende i præcis den samme tilstand efter. Alene fordi underbevidstheden husker for dig. Også selvom du har haft en dejlig ferie og har fået ladet op.

Derfor kan det være vigtigt at bryde nogle af dine mønstre, når du starter op efter ferien.

Tempo, tempo

Starter du op i turbotempo, så du kan få klaret alt det, der ligger venter på dig?

Gør du det, så risikerer du, at du hurtigt føler dig lige så træt, som inden din ferie. At dit ferieoverskud er pist væk på ingen tid (Det får jeg faktisk en del henvendelser om).

I din ferie var du nede i gear, lavede andre ting end til hverdag og tænkte helt andre tanker. Kort sagt var dit mindset et helt andet end i hverdagen. Når du kaster dig ud i hverdagen i turbotempo, når din hjerne slet ikke at følge med og det tærer voldsomt på dine ressourcer.

Derfor skal du starte op i adstadigt tempo. Bruge tid på at skabe overblik, planlægge, smalltalke med kolleger, så dit mindset kan vænne sig til hverdagen igen.

Så kan du bevare ferieeffekten meget længere.

Har du lavet en af fejlene?

Er du kommet til at lave en eller flere af de 3 fejl, så fortvivl ikke.

Selvom du er i gang med din hverdag igen, så kan du stadig godt stoppe op og gøre det, som du skulle have gjort lige efter ferien. Måske får du ikke helt så god effekt på nuværende tidspunkt, men du vil kunne redde en del.

Tager du ansvar for dig selv på denne måde, så vil du både kunne bevare ferieeffekten længere, øge din trivsel og styrke dit selvværd.

Ups, er det gået helt galt?

Er du endt i suppedasen og synes, at du har det skidt, så vil jeg gerne hjælpe dig med at komme på fode igen. Husk, du er ikke den første, det er gået galt for. Det er muligt at få overskuddet igen.

Måske har du blot brug for et enkelt råd. Måske skal der lidt mere til. Det kan vi finde ud af.

Du er velkommen til skrive til mig eller at ringe på 5192 1090, så finder vi et tidspunkt til en kort uforpligtende samtale, inden du eventuelt beslutter dig for at få min hjælp. 

Tine Tangdal, Stressekspert

De bedste hilsner

Tine Tangdal – Specialist i stress, personlig effektivitet og tanker med egen virksomhed siden 2009.

Læs mere om Tine og hendes historie her.

  • Blog kategorier

  • Tine Tangdal, ved noget om langvarige stress symptomer
  • Kontakt Tine på
    51 92 10 90

    Eller klik her

  • Mere til dig:

    Inden jeg går på ferie-liste

    En Inden-jeg-går-på-ferie-liste kan hjælpe dig med at få og bevare overblikket over alle de ting, du skal nå inden din ferie. Med den kan du sikre, at du når de ting, der er vigtige for dig

    Læs mere »
    Koncentrationsbesvær, er det noget du oplever?

    Oplever du koncentrationsbesvær?

    Koncentrationsbesvær er blevet en del af min arbejdsdag. Næsten hver dag. Så jeg kender en del til en række forskellige varianter – og heldigvis også en del til, hvordan den kan undgås eller styres.

    Læs mere »
    Drømmer du om at sove godt

    Vil du sove godt?

    Vil du sove godt? Hvis du drømmer du om at sove godt, så er det en drøm, der højst sandsynlig kan gå i opfyldelse. Søvn

    Læs mere »
    Vil du være i nuet

    At være i nuet

    At være i nuet Jeg sætter stor pris på at være i nuet. Det er ikke noget, jeg altid har været opmærksom på. Og det

    Læs mere »

    Genfind din koncentration

    Få guiden, der hjælper dig og din koncentration på ret køl igen. 

    Du vil samtidig få abonnement på mit nyhedsbrev. 

    Persondatapolitik